Desperasjon i Microsoft

Desperasjon i Microsoft

KOMMENTAR: For første gang ser Microsoft ut som et selskap med dårlig selvtillit.

Etter å ha blitt avvist av Yahoos aksjonærer, så det ut til at Microsoft endelig måtte vurdere alternativer. Det har vært spekulert i alt fra oppkjøp i medieselskaper til å ta over hele Facebook.

Men så kommer plutselig ideen om å kjøpe deler av Yahoo. Dessuten har en investor, Carl Icahn, kjøpt seg opp til storeier i Yahoo. Han vil skifte ut hele styret for å gjøre Yahoo mer vennligsinnet overfor Microsoft.

LES OGSÅ: Microsoft vil ha halve Yahoo

Hvorfor? Konsernsjef Steve Ballmer har jo sagt at Microsoft slett ikke trenger Yahoo?

Jo, men aksjekursen taler et helt annet språk.

Fra det første budet på Yahoo kom 1. februar har markedsverdien på Microsoft falt med over 30 milliarder dollar. Budet på Yahoo lå på 33 milliarder dollar, mens Yahoo krevde 37 mrd.

Med andre ord, Microsoft-aksjen har falt nesten like mye som selskapet var villig til å gi for Yahoo.

Aksjonærer på begge sider av bordet vet at de vil profitere på et oppkjøp. Derfor er ikke dette over.

Annonseinntekter er alfa og omega på nettet og Microsoft vil ha sin del av kaka. Det er ikke lett å få til dette uten en stor partner, og egentlig er det ikke så mange å velge mellom.

Men det spørs hvor bra det tar seg ut i lengden om ikke programvaregiganten får løst denne floken snart. Iveren etter å sikre seg Yahoo har nemlig gjort det mer åpenbart for alle at Microsoft har store hull i sin web-strategi.

Noen andre må hjelpe til med å fylle dette hullet, dersom selskapet skal realisere planene om en økt overgang fra lisensinntekter til ulike former for web-baserte inntekter.

Tar det for lang tid å få gjennomført denne strategien, er sto scenarier sannsynlig:

Google, som endelig har fått gjennomført sitt store oppkjøp, Doubleclick, kan i ro og mak styrke sin posisjon på bannerannonser og dessuten få på plass andre nett-annonseplattformer. Forspranget til Microsoft vil øke.

Dette gir Google en enda større mulighet til å forsyne seg av Microsofts kjerneområde, programvareporteføljen. Søkekjempen har allerede et langt forsprang innen nettbaserte kontorapplikasjoner.

I tillegg blir det enda vanskeligere å ta andeler i media-markedet som Microsoft gjerne vil være en større aktør i. Innen film og musikk halter selskapet allerede etter Apple, som har færre interesser å ta hensyn til og en mer fokusert web-strategi.

Så lenge Microsoft sitter på sitt tilnærmede monopol innen operativsystemer, er det ikke akkurat noen fare for at selskapet skal ramle sammen.

Samtidig er det nettopp alle de bindingene dette hegemoniet skaper som gjør det vanskelig for kolossen å snu seg fort rundt.

Så lenge det heftet lisenser ved alt du trengte pc-en til, var Microsoft på ganske trygg grunn. Med webben som plattform blir operativsystemet mindre viktig, mens annonseinntekter blir avgjørende. Derfor må Microsoft må finne opp seg selv på nytt.

Kan et mer eller mindre tvangspreget kjøp av deler av Yahoo løse alle disse utfordringene? Neppe, men uten partner som sørger for et stort innhogg i annonsemarkedet, vil Microsofts desperasjon bli enda mer åpenbar i tiden framover.