STYRKER POS: EET Europarts oppkjøp av svenske Barex styrker selskapets satsning på POS og Auto ID. (Illustrasjonsfoto: Mcash)

EET kjøper svenske Barex

Selskapets tredje oppkjøp på under et halvt år skal styrke satsningen på POS og Auto ID i Europa. 

Distributøren EET Europarts fortsetter utvidelsen i Point-of-Sales (POS)-markedet med oppkjøp av svenske Barex. Oppkjøpet kommer knappe måneden etter selskapet kjøpte norske CashPOS og noen få måneder etter overtakelsen av Barex i Norge.

Vil bli størst på POS

Bak oppkjøpet ligger ambisjoner om å bli størst innen distribusjon av POS og Auto ID i Europa senest i 2020.

- Oppkjøp er en vesentlig del av vår ekspansjonsstrategi, og en medvirkende faktor i suksessen vi har hatt med vekst i POS og Auto ID de siste årene, sier administrerende direktør John Thomas i EET Group i en melding.

Den svenske virksomheten av Barex ble etablert i 2005, ett år etter Norge. Selskapet spesialiserer seg på løsninger for datafangst og strekkode, og distribusjon av POS og Auto ID produkter og løsninger for merking og innsamling av data.

- Med oppkjøpet av Barex får vi tilført ny kompetanse og en lang rekke velkjente merker til vår POS og Auto ID-portefølje, og vi får også enda flere dyktige medarbeidere i vår organisasjon, påpeker Thomas.

Begeistret direktør

Administrerende direktør i svenske Barex, Johanna Pettersson, er begeistret over å bli en del av EET-gruppen. Hun synes det er imponerende hvor effektivt selskapet har utviklet seg innen POS og Auto ID på forholdsvis kort tid.

- Jeg er overbevist om at synergiene vi kan skape mellom EET Europarts unike og effektive distribusjonsmodell og Barex sitt produktsortiment, knowhow og kompetanse vil bidra til å ytterligere vekst i POS og Auto ID, sier Pettersson.

I forbindelsen med oppkjøpet overtar EET samtlige medarbeidere i Barex i Sverige, og etablerer samtidig et nytt salgskontor i Gøteborg.

EET-gruppen har over 500 ansatte og en omsetning på omlag tre milliarder kroner i 2015.