En kjempe er født

En kjempe er født

HP viser muskler. Med kjøpet av EDS skjerpes konkurransen mot IBM. Det gjelder å bli størst når marginene skvises.

Prisene på outsourcing faller. Og både IDC og Gartner spår at trenden vil fortsette. Det er derfor HPs toppsjef Mark Hurd slenger nesten 14 milliarder dollar på bordet for å få kloa i selskapet med det betegnede navnet Electronic Data Systems (EDS). I Norge er ikke selskapet blant de største. Men internasjonalt er det en kjempe på outsourcing og driftstjenester, med en omsetning på over 22 milliarder dollar i 2007.

Oppkjøpet, som er det største for HP siden Compaq ble slukt, bekymrer nok IBM. Avtalen styrker HPs konkurransesituasjon på et område som de siste årene har vært en pengemaskin for selskapet.

Mange store kunder

Til Computerworlds internasjonale nyhetstjeneste sier forskningsdirektør Dana Stiffler i AMR Research at hun ser dette som et forsøk fra HP til virkelig å kunne ta opp kampen med IBM innen outsourcing. Dette markedet er i dag verdt hele 3750 milliarder kroner. Ifølge AMR er IBM den klart største fisken i dammen med 54 milliarder dollar i årlig omsetning. Og selv med EDS på laget vil HP ha en samlet omsetning som er ti milliarder dollar mindre enn IBM.

Gartner-analytiker Kathryn Hale kaller oppkjøpet et dristig trekk, men at HP nok kan dra nytte av EDS’ internasjonale nettverk. For det er ikke bare i Norge prisene på driftstjenester presses. I de siste årene har prisene sunket. EDS har da også hatt en ganske flat utvikling på topplinjen. It-tjenester er ikke lønnsomt med mindre man har veldig mange store kunder. Og det får EDS sammen med HP.

Det store spørsmålet blir jo selvfølgelig om Mark Hurd klarer å manøvrere selskapet - med noe sånt som 280 000 ansatte - i forhold til det berømte synergiske regnestykket 1+1. Det skal helst bli noe mer enn 1,7. Selv om målet alltid er 3, blir det ofte under 2.

Internt fokus

Flere store globale kunder har allerede begynt å murre. De er redde for at de skal forsvinne i det gigantiske it-selskapet. Og som vanlig ved store fusjoner vet kundene at leverandøren vil måtte ha fokuset internt i flere måneder fremover.

Ta for eksempel Xerox, de er en stor kunde av EDS, og inngikk for bare noen uker siden en utvidet avtale med selskapet på hele 267 millioner dollar. Xerox er nok ikke overlykkelig over at deres konkurrent på bilde, print og dokumentløsninger (HP) nå får full kontroll over it-drift, sluttbrukere, stormaskiner og helpdesk. Nå er selvfølgelig ikke alle kundene direkte konkurrenter med HP, men det er et interessant eksempel på utfordringer man kommer opp i ved store fusjoner.

I Norge er ikke EDS spesielt kjent. Selskapet har her rundt 100 ansatte, og de fleste kundene er av internasjonal karakter og en del av globale avtaler med EDS. Men det blir spennende å se hva EDS og HP vil få ut av det norske markedet og mot de norske og nordiske selskapene fremover.