Facebook sa nei til 90 milliarder kroner

Facebook sa nei til 90 milliarder kroner

Microsoft ville kjøpe det sosiale nettverket i 2007, men fikk ikke napp.

Microsofts konsernsjef Steve Ballmer fikk kontant nei fra Mark Zuckerberg og Facebook, da programvaregiganten for tre år siden ville kjøpe det populære sosiale nettverket.

Det mislykkede oppkjøpsforsøket ble nylig offentliggjort under en teknologikonferanse i Paris, av Microsoft-direktør Fritz Lanman.

- Ja, vi forsøkte å kjøpe Facebook, uttalte han under konferansen.

- Facebook hadde mange likheter med slik Microsoft var tidligere.

Kan bli like verdifullt som Microsoft

Ballmers generøse tilbud på 15 milliarder dollar, tilsvarende over 90 milliarder kroner, var ikke nok til å friste Zuckerberg til et salg.

Lanman fortalte at Microsoft i stedet endte med å kjøpe en andel i nettverket for 240 millioner dollar, eller omlag 1,4 milliarder kroner. Nå mener Lanman at Facebook en dag kan bli like verdifullt som Microsoft selv.

- Det er lett å si at Microsoft gikk glipp av en enorm sjanse da selskapet ikke fikk kjøpt Facebook etter møtene mellom Ballmer og Zuckerberg, sier Dan Olds, analytiker ved Gabriel Consulting Group, til Computerworlds nyhetstjeneste.

- Men Microsoft tilbød en gedigen pengesum og ble avvist gjentatte ganger. Siden det er et privat selskap var det nærmeste Microsoft kunne komme å kjøpe en liten andel til 240 millioner dollar.

Lurt avslag

Til tross for de feilslåtte fusjonsforhandlingene har de to selskapene fortsatt å samarbeide tett de siste årene. Olds tror også det kan ha vært et lurt trekk av Zuckerberg å avslå Microsofts tilbud.

- Hvem vet om Facebook hadde vært på langt nær like suksessrikt om Microsoft hadde kjøpt dem og tatt over?, spør han.

- For alt man vet kunne Microsoft endt opp med å ødelegge hele greia.