Facebook sluker konkurrent

Facebook sluker konkurrent

Friendfeed-oppkjøpet gjør at Facebook kan utvikles til en sosial nettverkshub.

Den sosiale nettverkstjenesten Friendfeed blir slukt av Facebook. Selskapene har ikke gått ut med de økonomiske detaljene rundt oppkjøpet. De har heller ikke oppgitt hvordan de to tjenestene skal integreres med hverandre eller hvordan Facebook vil benytte seg av Friendfeed.

- Fra første gang jeg prøvde Friendfeed har jeg beundret utviklerne for å skape en så enkel og elegant tjeneste for deling av informasjon, sier Facebook-sjef Mark Zuckerberg i en pressemelding.

Friendfeed ble grunnlagt av fire tidligere Google-ansatte i oktober 2007, og tilbyr en tjeneste som fungerer som en sosial nettverksportal. Gjennom Friendfeed får du samlet alle oppdateringer og nye innlegg fra nettsteder, blogger og mikroblogger som Twitter.

Sosial nettverkshub

Det spekuleres likevel i at Friendfeed-oppkjøpet vil føre til at Facebook også blir en portal for sosiale nettsteder.

- Dette handler ikke om at vi skal dekke en nisje. Dette handler om at vi skal arbeide sammen rundt vår felles visjon om å hjelpe mennesker med å dele informasjon og kommunisere med hverandre på internett, sier konserndirektør Mike Schroepfer i Facebook.

De tolv ansatte i Friendfeed skal flyttes over til Facebooks hovedkontor, men nettstedet skal fortsette som tidligere frem til en detaljert samarbeidsplan er klar. De fire Friendfeed-gründerne skal også få viktige roller innen Facebooks ingeniør- og produktavdelinger.