Faceboook bekrefter kjøp av Microsofts Atlas

Faceboook bekrefter kjøp av Microsofts Atlas

Etter en periode med rykter bekreftet Facebook i går at selskapet kjøper Microsofts annonsesystem, Atlas.

Facebook kjøper Microsofts Atlas Advertiser Suite, et analyseverktøy for web-baserte annonser.

Det forventes at oppkjøpet skal øke Facebooks annonseinntekter, samtidig som de kan tilby annonsørene bedre informasjon om sine kampanjer på det sosiale nettverket, både på nett og mobile plattformer.

Det skriver Computerworlds nyhetstjeneste.

Kjøpet av Atlas kommer på et tidspunkt da Facebook er under økende press for å høyne sine annonseinntekter på mobile plattformer. Ifølge Facebook skal plattformen gjøre det enklere for selskap og pr-byråer å måle sine kampanjer i ulike kanaler.

- Ved å tilby bedre statistikk og verktøy, kan vi hjelpe annonsører å få et bedre bilde av deres kampanjer, skriver Facebooks produktsjef, Brian Boland, i et blogginnlegg.

Verken Microsoft eller Facebook har avslørt de finansielle detaljene rundt oppkjøpet.

Microsoft fikk overtok Atlas i 2007 i forbindelse med oppkjøpet av markedsføringsfirmaet Equantive, som de kjøpte for seks milliarder dollar.