Google kjøper røykvarsler

Betaler 20 milliarder for Nest, et selskap som spesialiserer seg i smarte hjemmeenheter.

Publisert Sist oppdatert

Smarte termostater og brannalarmer har sin pris. For Google: 19,6 milliarder kroner (3,2 milliarder USD).

Det er hva selskapet mandag annonserte at de hadde betalt for Nest, en oppstartsbedrift som spesialiserer seg i det lukrative markedet de fleste regner med at digitale hjem vil bli.

Endelig mulig

Slike digitale hjem er en del av den trenden som kalles Tingenes Internett. Selve konseptet har ikke endret seg så mye siden det ble introdusert på slutten av forrige årtusen. Men nå er både infrastruktur og maskinvare på plass for å gjøre det hele mulig.

Ideen er å få mer kontroll og effektivitet over ressurskrevende komponenter som ventilasjon, oppvarming, lys og hvitevarer. Styrt etter behov og hvem som er tilstede kan energi og rutiner automatiseres og skreddersys.

Kompetanse ikke produkter

Nest har to produkter. Både termostat og brannalarm kan styres via trådløsnett fra en smarttelefon. De kan endre eget oppsett basert på hva brukeradferden er.

Beregnet i pris per produkt kan oppkjøpsprisen virke høy. Men Google er på jakt etter ingeniører som er i stand til å produsere og levere produkter som passer inn i en strategi for digitale hjem. Med Nest-selskapet får de 300 slike.

- Dette er et helt nytt område for Google. Det representerer en målsetting om å nyttiggjøre seg alle typer enheter. Google akter å bygge sin egen plattform for å nyttiggjøre seg tingenes internett, sier Ben Bajarin, direktør for konsumentteknologi i analyseselskapet Creative Strategies, ifølge nyhetstjenesten til Computerworld.

Du er salgsvaren

Digitale hjem innebærer også at det genereres informasjon om adferd og bruksmønster.

Som vanlig gjør ikke Google dette bare fordi de er stinkende rike og kan bruke penger på å utvikle hvilken teknologi de vil. Selskapet lever av å selge informasjon om trender og bruksmønster for reklame og markedsføring. Med tilgang til informasjon om adferd hjemme og i bruk av teknologi får de enda en fet informasjonsbit om folk som er gull verdt å selge.

Oppkjøpet er et av de største Google har gjort siden de kjøpte YouTube for i underkant av 10 milliarder kroner (1,6 milliarder USD) i 2006. Google har allerede vært med i finansieringskonsortier for Nest i to omganger.

LES OGSÅ: Ipod-pappaen med røykvarsler