Ingen fusjon mellom Microsoft og Yahoo

Ingen fusjon mellom Microsoft og Yahoo

Microsoft ser ut til å mislykkes enda en gang i forsøket på å posisjonere seg i marekdet for nettannonser.

Den amerikanske finansavisen Wall Street Journal skrev forrige uke at Microsoft og Yahoo var i samtaler for å vurdere en strategisk sammenslåing av de to gigantene. Nå melder samme avis, basert på sine kilder godt plassert i selskapene, at det ikke blir noen fusjon.

Ifølge avisens kilder er samtalene avsluttet, men det er fremdeles muligheter til samarbeid på visse områder.

Dette er enda et strek i en av Microsofts mange regninger når det gjelder internett. Selskapet prøver desperat å holde samme takt som Google, og ser på nettannonser som en av fremtidens viktigste inntektskilder. Men forsøkene til Microsoft gjennom egen teknologi eller gjennom oppkjøp, for å måle seg med Google, har ikke klaffet særlig bra hittil.

LES OGSÅ: Microsoft kjøper Yahoo?

Panama-prosjektet

Etter at Google snappet opp Doubleclick rett foran nesen på Microsofts kom ryktene om en fusjon mellom Microsoft og Yahoo. Også Yahoo sliter med å få opp farten på inntjeningen i forhold til Googles vekst - og som to tapere på dette markedet spådde eksperter at en eventuell sammenslåing kunne hjelpe begge opp i kampen om nettannonsene.

LES OGSÅ: Google er verdens sterkeste merkevare

De to selskapene har tidligere samarbeidet, da Microsoft fikk bruke annonsesystemet til Yahoo. For et år siden avsluttet Yahoo samarbeidet med Microsoft, men analytikerne utelukker ikke at de to inngår partnerskap på en eller annet måte.

Yahoo har utviklet et nytt annonsesystem, som kalles Panama-prosjektet, og selskapet forventer at dette vil lanseres raskt og bidra til økt omsetning.

Aksjekursen til Yahoo økte med 10 prosent etter fusjonsryktene fredag.

Ingen av selskapene har offisielt kommentert en eventuell sammenslåing.

LES OGSÅ: Microsoft omfavner alt og alle