Komplett vurderer nettbutikk for bil
Oppkjøp av bildelfirma kan gi flere nettbutikker under andre merkenavn.
Nylig kjøpte Komplett 40 prosent av aksjene i Norsk Bildelsenter fra Aladdin Oil og Geir Arthur Aasland.
Nå vurderer selskapet å etablere flere nettbutikker under andre merkenavn.
Nye segmenter
- Komplett-konsernet ønsker å ekspandere inn i nye produkt- og markedsegmenter som egner seg for nettsalg, sier konsernsjef Ole Vinje i Komplett til IT-Bransjen.
Han forteller at dette kan skje under andre merkevarer enn de Komplett-konsernet har i dag. Det mest nærliggende vil naturlig nok være en nettbutikk basert på bil og bilutstyr.
Norsk Bildelsenter driver med direkteimport av bildeler fra hele verden og selger i hovedsak over internett.
Potensiale på sikt
- Kjøpet av 40 prosent i Norsk Bildelsenterer er i første omgang en finansiell plassering innenfor et segment vi mener har et utviklingspotensial, sier han.
Komplett har opsjon på å kjøpe de resterende 60 prosentene, og Vinje bekrefter at det kan være aktuelt å benytte seg av denne.
- Vi vil bruke to år på å lære virksomheten og bransjen å kjenne før vi eventuelt benytter oss av opsjonen for å øke aksjeandelene, forklarer han.
- Ingen endringer
Vinje understreker at aksjeoppkjøpet ikke vil føre til noen endringer slik konsernet er i dag.
- Dette vil ikke endre det oppsettet konsernet har per i dag, men det bety at vi i fremtiden vil operere med flere merkevarer i konsernet, sier han og nevner Jernia som et eksempel på dette.
Jernia.no drives nå som et eget brand i Komplett-konsernets etablerte infrastruktur.
I Norge står konsernet bak nettbutikkene Komplett.no, MPX.no og Jernia.no, samt distributørene Itegra.no og Norek.no.