- Kundene vil få bedre service

- Kundene vil få bedre service

Terje Mjøs skjønner ikke frykten for EDB Ergogroup-fusjonen.

- Vi planlegger integrasjonen, men er samtidig konkurrenter.

Terje Mjøs sitter i konsernets brune møterom i Nydalen og venter på fredagen. Fusjonsplanene til EDB Business Partner og Ergogroup ble kjent i juni, og planen er å skape det største nordiskeide selskapet innen it-tjenester.

I går sa Konkurransetilsynet ja til fusjonen.

- Etter IBM blir vi størst i Norden. Av de nordiske blir vi størst. Tieto er marginalt større, men har en del omsetning utenfor Norden.

I Norge blir det sammenslåtte selskapet dominerende i sitt marked. Ergogroup omsetter for 5,2 milliarder kroner mens EDB Business Partner har en omsetning på 7,5 milliarder.

EDB har en markedsandel på 19,3 prosent innen it-tjenester, mens Ergogroup har 12,7. Hver tredje it-leveranse vil altså gå via det nye selskapet.

Nordisk gigant

- Hva ønsker dere å oppnå med fusjonen?

- Hovedeierne ønsker å skape et stort nordisk it-selskap. Konkurransen fra de globale selskapene og trender som skytjenester krever økt volum og mer slagkraft.

- Noen frykter at dere blir for store?

- Det argumentet skjønner jeg ikke. Hvis vi skal konkurrere med de globale selskapene må vi være konkurransedyktig på prissiden. Dette krever både volum og kompetanse.

- Så Konkurransetilsynet har kanskje tenkt internasjonalt fremfor nasjonalt?

- Jeg tror konkurransemyndighetene har et fornuftig forhold til dette. De ser hva som er et nasjonalt marked og hva som er et internasjonalt marked. Store deler av det norske it-markedet er internasjonalt, med HP, Accenture, Capgemini, CSS, IBM og en rekke andre. Det er ikke akkurat sånn at det er for få tilbydere på store kontrakter i Norge. Det er fremdeles kjøpers marked.

Tøff konkurranse

Det er Norden, det lille utland, som er i kikkerten. Med en markedsandel på 32 prosent i Norge er det hos naboene veksten må jages.

- Både EDB og Ergogroup har aktivitet i Sverige, og til sammen er vi ganske store. Det er liten tvil om at hovedvekstområdet for oss vil være der.

- Hvorfor er Sverige mer interessant enn andre nordiske land?

- Sverige er det it-markedet i Norden som er minst konsolidert. Konkurransen er tøff, men det er samtidig store muligheter. Sammen vil vi ha en markedsandel på seks prosent, mens markedslederen, Logica, har 10,7 prosent. Vi skal forsøke å minke forspranget.

Hva sier Mjøs til SMB-kundene? Og ikke minst; skal han feire i kveld? Les videre på neste side!