Making Waves overtar Tarantell

Kjøper Tarantell fra Umoe IKT, og satser på nye virksomhetsområder.

Publisert Sist oppdatert

Making Waves kjøper opp konkurrenten Tarantell. Umoe IKT, som i dag eier Tarantell, vil eie rundt 20 prosent av det sammenslåtte selskapet.

Både Making Waves og Tarantell har hovedsakelig drevet med design og utvikling av nettsider og mobile løsninger. Det sammenslåtte selskapet vil ha et bredere virksomhetsområde, og skal videreutvikle løsningsområder som portaler, e-handel, mobile løsninger, skreddersydde applikasjoner, samhandling og intranett, samt forretningsrådgivning, merkevarebygging og designdrevet innovasjon.

Prisen for selskapet er ikke offentliggjort. Etter overtakelsen av Tarantells 56 ansatte vil Making Waves telle totalt 200 personer.

Nye kundegrupper

Administrerende direktør i Making Waves, Dag Honningsvåg er meget godt fornøyd med avtalen.

- Ved å innlemme et så kompetent og anerkjent selskap som Tarantell i Making Waves, styrker vi vår posisjon betraktelig, sier han i en pressemelding.

Honningsvåg er sikker på at de to selskapenes kompetanse vil passe veldig godt sammen.

- Begge selskapene har ti års erfaring i dette markedet, og vi komplementerer hverandre godt. Making Waves har hovedtyngden av sine kunder innen offentlig sektor, varehandel, reiseliv og, organisasjoner, og vil med Tarantells styrke innen bank, forsikring, varehandel og media tilføre våre felles kunder en unik bredde og bransjeforståelse. I tillegg tror vi også at vår kombinerte kompetanse vil gjøre oss enda mer attraktiv i konkurransen om nye kunder og store kontrakter, sier Honningsvåg.

God match

Oppkjøpet er en del av Making Waves’ strategi for å være store innen design og utvikling av digitale produkter.

Til nå har Tarantell vært eid av Umoe IKT, og konsernsjef André Løvestam i Umoe IKT mener de to selskapene vil være en særdeles god match.

- Med kombinasjonen av to fremragende kompetansemiljøer som Making Waves og Tarantell danner vi et digitalt flaggskip, både i og utenfor det norske markedet. Vi ser frem til å bli med videre som største eier i et nytt og meget sterkt selskap og har store forventninger til lønnsom vekst i mange år fremover, sier Løvestam.

Tarantell-navnet blir borte

Hos Tarantell vil man ikke uttale seg om hvordan oppkjøpet oppleves av de ansatte. Administrerende direktør Peter Tonstad hadde sin siste arbeidsdagen i går, men ifølge viseadministrerende direktør Harald Hegerberg, er det ingen dramatikk bak avgangen.

- Dette er avtalt for en stund siden. Ellers kan vi ikke si noe, vi har avtalt at all kommunikasjon om sammenslåingen går gjennom den nye toppsjefen Dag Honningsvåg, sier han.

Honningsvåg er tydelig på at Tarantell-navnet på sikt ikke vil eksistere i Norge lenger.

- Hele selskapet vil hete Making Waves. Tarantell-navnet forsvinner. Det ville være feil å opprettholde markedsføring og profilering av to merkenavn, sier han til Computerworld.

En fysisk samlokering av begge selskaper er umulig i lokalene til Making Waves ved Akerselva i Oslo. Nå skal Making Waves se seg om etter nye kontorer.