Microsoft kjøper aQuantive

Microsoft kjøper aQuantive

Microsoft betaler 6 milliarder dollar for å kjøpe seg inn i nettannonsemarkedet.

Microsoft har i dag kunngjort oppkjøpet av aQuantive, et selskap som driver med digital markedsføring. Kjøpet har en verdi på seks milliarder dollar, eller rundt 25 milliarder kroner, skriver IDG News Service.

LES OGSÅ: Microsoft kjøper karrierenett

Med oppkjøpet smeller Microsoft endelig til på nettmarkedet, et område hvor selskapet har vært frustrert av avtaler som ikke gikk i boks. Microsofts utvikling på nett går for tregt for å henge med Googles vekst, og samarbeidsplaner med både Doubleclick (kjøpt opp av Google) og Yahoo har gått i søppelbøtten de siste to ukene.

Ifølge Microsoft vil aQuantives 2 600 ansatte integreres i selskapet nettdivisjon. De vil konsentrere seg om salg av annonser for MSN og Microsofts online spillaktiviteter rundt Xbox 360. Microsoft vil også kunne bruke selskapets programvare for annonsering ved tjenester for nedlastbar video og ip-tv. aQuantive bruker blant annen Razorfish, Atlas og Drivepm.

Kjøpet av aQuantive koster Microsoft nesten dobbelt så mye som Doubleclick, som Google fikk for 3,1 milliarder dollar.

LES OGSÅ: Ingen fusjon mellom Microsoft og Yahoo