Milliardkjøp endrer Dell-strategi

Milliardkjøp endrer Dell-strategi

Kjøper Perot Systems for 23 milliarder for en inngang til helsesektoren.

Dell og Perot Systems har blitt enige om et oppkjøp med en verdi på 3,9 milliarder dollar, rundt 23 milliarder kroner.

For Dell viser oppkjøpet veien til it-tjenester, infrastruktur og forretningssystemer.

- Dell og Perot deler en rekke kjerneverdier og har produkter, tjenester og struktur som er overraskende utfyllende. Begge har en sterk relasjonsbaserte forretningsstruktur. Begge har organisasjoner som er bygget opp rundt tjenester for kundene. Det vil gi en stor mulighet til effektivisering, skriver selskapene i en pressemelding.

Store kunder

Sammen blir de to selskapene et enormt konsern på it-infrastruktur og tjenester. Dell har store kunder innen internasjonale selskaper, offentlig sektor, helsevesen, utdanning, samt smb-markedet.

Perot har en lignende portefølje med kunder i alle kontinenter og alle segmenter i samfunnet, men er spesielt tungt inne i helsesektoren. Omtrent halvparten av selskapets omsetning skal komme fra helsevesenet.

Tidligere i år bevilget den amerikanske kongressen 36 milliarder dollar til it-relaterte helseprosjekter, og Dell vil sikte seg inn på en betydelig del av denne potten gjennom oppkjøpet av Perot.

Perot Systems blir i praksis Dells nye enhet innen tjenester og skal ledes av Perot-sjef Peter Altabef. Samlet hadde de to selskapene en omsetning på 16 milliarder dollar i andre kvartal på it-infrastruktur og it-tjenester.

- Kjøpet av Perot øker våre muligheter for både kortsiktig og langsiktig vekst. For løsninger rettet mot større selskaper utvides vårt tjenestetilbud betydelig, skriver Dell-sjef Michael Dell i pressemeldingen.

Perot Systems ble stiftet av tidligere presidentkandidat H. Ross Perot og åtte medarbeidere i 1988. Selskapet har nå 2,8 milliarder dollar i årlig omsetning og 23.000 ansatte i 25 land.