- Oppkjøp kan være nødvendig

Er det positivt eller negativt at norske it-selskaper selges til utlandet? Det har Morten M. Klauer og David Bjerkeli ved BI undersøkt.

Publisert Sist oppdatert

Utenlandske oppkjøp av aktører i norsk it-bransje er mindre problematisk enn folk tror, viser en ny studie.

David Bjerkeli og Morten M. Klauer fra BI, har under veiledning fra Espen Andersen sett nærmere på utenlandske oppkjøp i norsk it-bransje i sin masteroppgave. Målet var å finne motivasjonen for å selge seg til utlandet og hva det fører til av endringer.

- Selv om det er en del negativitet forbundet med at norske it-selskaper kjøpes av utenlandske selskaper, kan det se ut som det til en viss grad er en nødvendighet i bransjen, sier Bjerkeli til Computerworld.

Dels er det en del forhold i Norge som gjør det komplisert å gå fra å være en relativt stor norsk aktør og til å komme seg videre inn i internasjonalt farvann, fant de i studien. Dels mangler norsk it-bransje salgskompetanse til å gå aggressivt ut i internasjonale fora, og dels mangler norske it-selskaper finansielle muskler til å håndtere slike ambisjoner - og mye fra den statlige pengesekken går til oljebransjen.

- Vi fant at tilgang til kapital i bransjen var en av de drivende faktorene som gjorde at salg til utenlandske selskaper virket attraktivt. I tillegg kunne det kjøpende utenlandske selskapet bidra med nye salgskanaler, noe norske bedrifter hadde stor bruk for hvis de hadde internasjonale ambisjoner, forteller Bjerkeli.

Konsekvensene

Hva skjer så etter oppkjøpet? Det avhenger av hvorvidt den som kjøper opp selv er i it-industrien eller om det er en privat investor, viser studien.

«Det dominerende motivet vi fant for industrielle oppkjøp, var adgang til teknologien til det norske selskapet. Når det gjelder private investorer er det klart penger var det største motivet», heter det i oppgaven.

- I mange tilfeller ble selskaper som ble kjøpt opp mer spesialiserte enn de var før. Fra å drive hele verdikjeden selv, til å spesialisere seg mer innenfor det de driver med, sier Bjerkeli.

Dette gjelder særlig tilfeller der den internasjonale it-industrien, hovedsakelig selskaper fra Skandinavia og USA, kjøper opp norske it-selskaper. Der blir de oppkjøpte selskapene gjerne en liten del av oppkjøperens strategi, noen ganger utpekt til såkalt «Center of Expertise» på sine områder, men de mister samtidig en del administrative funksjoner. I noen tilfeller tok oppkjøper over i ledelsen av selskapet.

- Det kan for så vidt være bra, men det finnes også tilfeller der du mister litt av salgsbiten og kontakten med kundene, som igjen kan være noe som reduserer kontakten med markedet, som kan være problematisk, sier Bjerkeli, men legger til at det ikke finnes noe A4-svar for hvorvidt akkurat dette er bra eller dårlig.

Når det gjelder oppkjøp fra private investorer, sier oppgavens konklusjon at selskapene beholdt mye mer av sin autonomi og kontroll over sine egne strategiske beslutninger. Her gjorde eierne ingen store endringer, bortsett fra tiltak for å øke effektiviteten, stort sett rettet mot det oppkjøpte selskapets administrative del.

Attraktivt it-land

Av andre funn sier studien at norsk it-bransje har høyt utdannede mennesker med lave lønninger, relativt til andre, store it-klynger. Vår it-bransje har sterke bånd til industrien i landet, og lange arbeidsgiver-arbeidstaker-forhold. Disse faktorene kan store, internasjonale aktører se på som attraktive ved bransjen.

- Vi fant også at norske it-selskaper opplevde at kulturforskjellene ikke var et stort problem i integreringsprosessen, i motsetning til mange andre bransjer, forklarer Bjerkeli.

«Dette er interessant å merke seg, ettersom kulturelle forskjeller er en viktig faktor i mange oppkjøp i andre industrier, og at det har vært tilfeller der ulikheter har truet hele handelen,» påpeker Bjerkeli og Klauer i oppgavens konklusjon.

Alt i alt viser studien at norsk it-bransje er godt posisjonert for fremtiden, ifølge oppgaven. Der kan man lese at norske it-selskaper har blitt mer relevante for oppkjøpe og at antallet oppkjøp har økt, hvilket kan ses på som et godt tegn for fremtiden, ifølge oppgaven, som beskriver den norske it-industrien som attraktiv, godt oppdatert og ved god helse.

«Når norske it-selskaper kjøpes av utenlandske selskaper, øker det sammenkoblingen med større it-parker i verden, som Silicon Valley, og gir norsk it-industri muligheten til å lære og utvikle seg videre,» heter det i konklusjonen.

Forbedringspotensial

Men oppgavens forfattere mener forholdene for norske it-gründere også har forbedringspotensial.

- Med noen små endringer i skattesystemet - som reduksjon i kapitalskatt for å øke insentivene for å investere i bransjen - vil vi også kunne utvikle entreprenørkulturen vår til å bli enda sterkere, og dermed legge til rette for at nye, innovative selskaper skal kunne etableres i Norge, forklarer Bjerkeli.

«Den store utfordringen vi fant gjennom denne studien, var mangelen på kapital og norske selskapers manglende evne til å vokse uten kompetansen og støtte til internasjonale oppkjøpere,» heter det i oppgavekonklusjonen.

Forfatterne mener det er viktig å forbedre forholdene for norske oppstartselskapers evne til å skape nye, innovative produkter og tjenester, om internasjonale oppkjøp er en integrert del av norsk it-industri.

- Hvorfor valgte dere å skrive en oppgave om dette temaet?

- Vårs spesialisering på masteren var strategi, og da er det interessant å se på industrier og bransjer der det skjer mye. I første omgang var jeg og partneren min interessert i oppkjøp, inkludert motivasjonen bak og flere bakenforliggende aspekter. I tillegg syntes vi it-bransjen var spennende, fordi det er mye som skjer der hele tiden, sier Bjerkeli.

Andersen var også behjelpelig med å hjelpe de to på sporet av oppkjøp i norsk it-bransje. I tillegg var det team for debatt da temaet ble valgt.

- Vi kom frem til temaet rundt da Basefarm ble kjøpt av et investeringsfond, og da var det en del diskusjon rundt hvorfor norske it-selskaper selger seg ut av landet og til utenlandske aktører, sier Bjerkeli.