Skal slåss mot felles fiende

Skal slåss mot felles fiende

I Norge tror både 3Com- og HP-sjefen at oppkjøpet blir en suksess.

- Dette er en fornuftig videreføring av strategien for nettverksdivisjonen vår, sier administrerende direktør Eivind Roald i HP Norge.

Han understreker først som sist at HPs oppkjøp av 3Com langt fra er ferdigstilt. Aksjonærene og diverse myndigheter må godkjenne det hele før de to blir én.

Les også:

HP kjøper 3Com for 15 milliarder

- Jeg har ingen grunn til å tro at vi vil havne i samme situasjon som Oracle, de sliter jo med Sun-oppkjøpet. Jeg har ennå til gode å se et oppkjøp HP ikke har lyktes med.

Sterke i Asia

Roald tror HPs nettverksdivisjon Procurve nå får en styrket posisjon i kampen mot blant annet Cisco. Direktøren håper at flere "får øynene opp for at kvaliteten i Procurve er vel så bra som den Cisco leverer", og mener de nå kan tilby like gode løsninger til en billigere penge.

- Har du behov for en Passat, kjøper du ikke en Rolls Royce, sier Roald.

Spesielt tror direktøren at selskapet hans får en styrket posisjon i Asia, ettersom 3Com er stor i blant annet Kina.

Usikkert for ansatte

Men hva med Norge?

Når det gjelder konsekvenser for de norske ansatte i 3Com og HP, vil ikke Roald si noe. Det kjenner han ikke godt nok til ennå.

Men for de norske kundene er han naturlig nok klar på hva konsekvensen blir.

- Våre kunder får bredere tilgang til produkter, og 3Com-kundene får en global aktør bak seg. Det blir en vinn-vinn-situasjon på kundesiden.

3Com også positiv

Også 3Com-sjefen i Norge, Anders Teigen, sier han stiller seg positiv til et oppkjøp.

- Dette må være positivt for begge, siden vi har en felles fiende i Cisco. Dessuten viser det at HP har god teft. Jeg må bare gratulere, sier Teigen.

Hva slags konsekvenser det kan få for den norske divisjonen vet han ikke ennå.

Tidligere HP-kritiker

Teigen har tidligere jobbet i HP, og uttrykt seg negativt om hvordan HP gjør forretninger. HP jobber nemlig mer direkte med kundene enn hva 3Com gjør.

- Jeg følte at man i stor grad kommer i konflikt med gode relasjoner i kanalen når man jobber direkte med kundene, har Teigen sagt.

- Kan dette bli en utfordring for det sammenslåtte selskapet?

- Foreløpig kan vi bare spekulere, men jeg er veldig partnerlojal og vi får se hva slags strategi som kommer.