Småklipp fra it-bransjen

Dagens nyheter om Purity ITs SMB-satsing, Webstep kjøper Diversify, og spillmessen Spillexpo 2012.

Publisert Sist oppdatert

Purity og 3PAR inntar SMB-markedet

Med lanseringen av nye HP-3PAR 7000-serien går startskuddet for 3PARs inntog på SMBmarkedet. Som HPs spesialistpartner innen datalagring i Norge innebærer det nye muligheter for Purity IT.

Etter å ha fokusert på lagringsløsninger til enterprisemarkedet siden oppstart i 2008, ser nemlig Purity på HP-lanseringen som en gylden mulighet til å utvide satsningen og øke fokuset på SMB-markedet.

- Kombinasjonen av vår 3PAR kompetanse og den nye seriens funksjonalitet vil utgjøre en sterk konkurrent til løsningene som dominerer markedet i dag, sier Kjell Rune Øyrås, Salgssjef i Purity IT i en pressemelding.

Ser man på markedsandelen små og mellomstore bedrifter utgjør, har 3PAR og Purity gode muligheter - de fleste bedrifter i Norge har 100 eller færre ansatte.

- Her ser vi et enormt potensiale, og ønsker å satse stort. Purity har styrket staben både på teknisk og salg for å kunne ta nye kunder, og budsjettert omsetning for 2013 ligger på 120 millioner kroner, en mer enn 50 prosent økning i forhold til budsjett for 2012, sier en begeistret Øyrås.

Webstep kjøper Diversify

Konsulentselskapet Webstep har kjøpt det svenske selskapet Diversify.

- Vi har lett etter og funnet vårt svenske tvillingselskap, sier Kjetil Eriksen, administrerende direktør i Webstep i en pressemelding.

Webstep leverer rådgivende og utførende konsulenter innen virksomhetskritisk system- og applikasjonutvikling, integrasjon, arkitektur, Business Intelligence, prosjektledelse og testledelse, og vil nå utvide.

- Webstep har en spisset profil i det norske markedet, derfor har det vært naturlig å se mot Sverige for å vokse fremover, sier Eriksen.

Med oppkjøpet av Diversify får Webstep 80 nye ansatte i Sverige, i tillegg til selskapets 240 ansatte i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger.

- Mange av kundene våre er skandinaviske med operasjoner i både Sverige og Norge. At vi kan krysse grensen er en fordel, mener Christer Wallin, administrerende direktør i Diversify.

Webstep er eid av PE-selskapet Reiten og Co, og regner med en omsetning på 340 millioner kroner i år.

Suksess for norsk spillmesse

Nærmere 10.000 mennesker tok turen innom den norske spillmessen Spillexpo 2012 på Norges Varemesse på Lillestrøm i helgen.

Internasjonale spillkjemper som Nintendo, Electronic Arts, Sony Playstation og Ubisoft var på plass, og de besøkende fikk prøve det hotteste av dataspill og interaktiv underholdning. Messen var ogsaå åsted for Nintendos norske Wii U-lansering.

Messesjef Erling Løken Andersen, er svært fornøyd med oppslutningen om Spillexpo 2012, og har lenge savnet en bred og samlende arena for norsk spillbransje.

- På Spillexpo 2012 traff man alt fra japanske giganter som Sony Playstation og Nintendo, til norske indieutviklere som Krillbite Studios, Rock Pocket Games og D-Pad Studio. Dette er vi svært fornøyde med. Det er også veldig gledelig å se at et norskt spillpublikum støtter opp om et slikt initiativ, sier Andersen i en pressemelding.

Blant messens mest populære innslag fantes Nintendos 350 kvadratmeter store stand i forbindelse med Wii U-lanseringen, en Cosplay-konkurranse med kjente og kjære spillfigurer og Norgesmesterskap i populære titler som Starcraft 2 og FIFA 13.

- Suksessen til Spillexpo 2012 gjør at vi vil kunne fortsette å utvikle og forbedre Spillexpo-konseptet. Vi kan allerede nå love en større og mer velfylt messe i 2013. Arets suksess viste at det er solid fundament og vilje for en spillmesse på norsk jord, avslutter Andersen.