- Splitt Yahoo i tre

- Splitt Yahoo i tre

Selskapet til Jerry Yang (bildet) får en merverdi på 95 milliarder kroner stykkevis og delt, mener analytiker.

Store selskaper kan øke sin markedsverdi ved å dele seg i mindre selskaper. Dette er noe ledelsen sjelden ønsker, men i mange land kan aksjonærene tvinge frem en slik løsning hvis de mener det er fordelaktig. Den nederlandske storbanken ABN-Amro er det siste store eksempelet på denne metoden, og splittes nå opp i deler mot viljen til topplederne og landets regjering .

Nå står også internett-gigant Yahoo i fare for å falle i grus. Analytikeren Jeffrey Lindsay i Sanford Bernstein har skapt bølger i det amerikanske finansmiljøet med en oppfordring til Yahoos aksjonærer å stemme for en deling av selskapet ved neste generalforsamling.

Lindsay beregner at selskapets verdi kan øke betydelig ved å splitte det opp i tre deler. Yahoo har per i dag en markedsverdi på 37 milliarder dollar. Ifølge Lindsay vil de ulike delene bli verdsatt langt høyere. Søkemotoren skal være verdt 15,5 milliarder dollar, reklameavdelingen 25 milliarder dollar og ulike internettjenester står for 1,5 milliarder dollar. I tillegg eier selskapet Yahoo Japan og Alibaba. Samlet gir dette delene en verdi på 54,3 milliarder dollar, mener Lindsay.

Dette er 17,3 milliarder dollar, eller i underkant av 95 milliarder kroner, i merverdi for aksjonærene, bare ved en endring i organisasjonen.

LES OGSÅ: Ingen bedring hos Yahoo

Kritikerne mener Lindsay lever i en drømmeverden. Hans beregninger er basert på en urealistisk sammenligning av Yahoo med nettselskaper Acquantive, DoubleClick og Right Media. Å verdsette Yahoos utskilte divisjoner på samme måte er for optimistisk, mener flere andre analytikere, skriver IDGs nyhetstjeneste.

I tillegg mener de at Yahoos organisasjonsstruktur altfor tett integrert til å kunne splitte selskapet i flere deler.

Det er likevel ikke umulig at aksjonærene la seg overbevise. Utsagnet til Lindsay er nok et tegn på at Yahoo seiler i et stormfullt farvann. Selskapets finansielle prestasjoner henger etter konkurrenten Google, som har en børsverdi på 187 milliarder dollar, fem ganger Yahoos verdi.

Den økonomiske motvinden kostet toppsjef Terry Semel jobben, og medgründer Jerry Yang overtok roret denne sommeren. Men hans første 100 dager i føresetet er nå over, og han kan forvente seg kraftig motvind hvis ikke resultatene blir bedre.

LES OGSÅ: - Ny Yahoo-toppmann i Gates-klasse

Oppkjøp Og Fusjoner