Twitter kjøper sosial tv-analyse

Twitter kjøper sosial tv-analyse

Twitter kjøper Bluefin Labs, og blir med i det voksende markedet for kommentarstrøm-analyse.

Twitter har blitt det «hotteste» sosiale nettverket for diskusjon og interaksjon rundt tv-programmer. Bluefin Labs er samtidig en av de ledende aktørene av sosiale TV-analyser, det vil si målinger av kommentarer i sosiale nettverk om TV-programmer og annonser.

Twitter/TV

Oppkjøpet av Bluefin Labs gjør at Twitter får tilgang til nye verktøy for å analysere kommentarer for å måle virkningen av programmer og reklame på tv i sosiale nettverk. Det skriver Computerworlds nyhetstjeneste.

- Vi mener at Bluefins analyseverktøy og kompetanse innen sosiale undersøkelser på tv, kan hjelpe oss med å utvikle nye, innovative annonseprodukter og kundeopplevelser i det spennende grenselandet mellom Twitter og TV, skriver Twitters operative leder, Ali Rowghani i et blogginnlegg tirsdag.

Interaksjonens sentrum

Bluefin selger primært sosiale tv-analyser til annonsører og andre aktører i reklamebransjen, samt mediebedrifter. Ifølge Bluefin skjer 95 prosent av all sosial interaksjon rundt tv-programmer nettopp på Twitter.

Siden desember har Twitter hatt et strategisk samarbeid med selskap som Nielsen og Social Guide omkring tjenester for sosiale TV-analyser. For eksempel kan Twitter utvikle tjenester for målrettede annonser til for eksempel nettbrett og smarttelefoner, som bygger på kommentarer om ulike tv-programmer , såkalt second-screen advertising.

Twitter tar vare på de eksisterende kundene til Bluefin, men stopper salget utenfor den eksisterende kundebasen. Kjøpesummen er ikke offentliggjort.