Visma juleshopper i Nederland

Visma juleshopper i Nederland

Vokser internasjonalt og kjøper programvarehuset DBS.

Visma kjøper seg videre opp i Nederland med selskapet DBS Business Solutions. DBS leverer programvareløsninger innen lønn, personal og økonomi. I 2007 kjøpte Visma det nederlandske selskapet Accountview.

- Vi posisjonerer oss med tanke på å introdusere andre Visma-produkter til det nederlandske markedet, og med tanke på flere fremtidige nederlandske oppkjøp, sier Bjørn Ingier i en pressemelding. Ingier leder Vismas programvaredivisjon i alle land.

Ifølge den samme pressemeldingen har DBS en sterk merkevare i Nederland, med 70 ansatte. Ingier ser for seg DBS som et av Vismas fremtidige kompetansesentre innen programvare for lønn, personal og regnskap.

Visma forventer at DBS Solutions skal omsette for nærmere ni millioner euro i 2010 - med høy fortjeneste. DBS er det første større selskapet Visma kjøper med investeringsfondet Kohlberg Kravis & Roberts (KKR) som hovedeier.

Flere kjøp

Ifølge Visma vil den raske oppkjøpstakten øke med de nye eierne i ryggen.

- Vi ønsker å gjøre flere oppkjøp, og vurderer aktivt andre nederlandske selskaper som kan passe med Vismas strategi, sier konsernsjef Øystein Moan i meldingen.

Visma kjøper imidlertid ikke hele DBS. I forbindelse med oppkjøpet skilles den delen av DBS ut som jobber med Microsofts løsninger.

Likner Norden

Årsaken til at selskapet satser i Nederland skyldes ifølge Bjørn Ingier likhet med det nordiske markedet.

- På mange måter er Nederland veldig nært Norden i forhold til å drive forretning. Når vi skulle bevege oss utenfor Norden var det derfor et naturlig sted å begynne og vi skal fortsette å kjøpe selskaper i dette markedet, sier Ingier til Computerworld.

- Hva med resten av Europa?

- Vi skal være nummer en eller to i Norden og tre eller fire i andre markeder. Det er viktig med en viss størrelse. Vi kommer til å havne i andre markeder, blant annet satser vi på Saas som gjør landegrenser mindre viktige. Men før vi vokser videre utenfor det som nå er våre markeder har vi en jobb å gjøre i Norden - hvor det også vil komme nye oppkjøp, sier Ingier.