Optical Storage tilpasser seg nye lagringsbehov

Lagringsdistributøren Optical Storage er konstant på leting etter produkter. Evnen til å tilpasse seg nye behov gir økt omsetning i magre tider.

-- Vi merker ikke noen direkte nedgang i etterspørselen etter produkter. I Norge er vi på linje med fjoråret, i Sverige vokser vi med 20 prosent, sier Arve Isaksen, daglig leder i Optical Storage.

Optical Storage er en distributør som har spesialisert seg på lagringsprodukter og lagringsmedia. Bedriften startet som Distributed Computing i desember 1982. De senere årene er det optiske lagringsprodukter som CD-brennere og CD-kopiering som har vært i fokus. Nå er det digitale kameraer og DVD-brennere som er hete produkter.

-- Da den første CD-brenneren kom på markedet i 1993 var prisen rundt 250.000 kroner. I dag koster en brenner i en butikk omtrent 750 kroner, forklarer Arve Isaksen.

Øker

Omsetningen i 2001 var på 50 millioner kroner i Norge og 30 milloner i Sverige. I år starter Optical Storage opp i Danmark og Finland med en budsjettert omsetning på 10 millioner kroner. Norge forventes å klare 55 millioner og Sverige 40 millioner kroner.

-- For tre år siden var integasjonsprodukter som CD-brennere til PC-produsenter, viktig. Nå er det markedet borte. De få norske pc-produsentene kjøper direkte fra produsent. Nå ser vi delvis en ny bølge med DVD-brennere, fortsetter Arve Isaksen.

Pris, produkt og kunder er parametrene Optical Storage har å spille på. Kundene har stort sett vært stabile. Typiske eksempler er Binders, Elkjøp og Expert, men Optical Storage er på utkikk etter nye forhandlere. Det gjelder å tenke utradisjonelt, eksempelvis matvarebutikker. Produkter som krever service, har Arve Isaksen ingen tro på at det går å selge i en matvarebutikk, men ettersalsgsprodukter som CD-er og DVD-plater egner seg i butikk, eksempelvis fotobutikker.

-- Produkter er vi gode på. Prisen må være markedstilpasset. Det gjelder å legge seg i balansert forkant, fremhever Arve Isaksen.

Forkant

Med balansert forkant mener Isaksen en miks mellom nye produkter og produkter som vil bli etterspurt. Et eksempel på et kommende produkt er minnekortleser for mellomlagring av digitale bilder. Optical Storage satser på multimedia siden det arbeidsfeltet vil ha store lagringsbehov de nærmeste årene.

I sin enkleste form er det salg av CD-plater. Rundt 20 millioner CD-plater regner Optical Storage å selge i Norden som er et marked på rundt 120 millioner, hvorav Norge utgjør 25 millioner plater. Selv disketter har fortsatt et volum på rundt 250.000 i året. Avhengig av tilbudet koster dagens CD-plate fra 2,5 ) 10 kroner stykk. Lagringskapasiteten har vokst fra 650 til 700 MB eller 80 minutter for musikklagring. 90 minutters plater eksisterer også, men er ikke noe volumprodukt.

-- Vi er store på CD-kopiering og CD-duplisering med en omsetning på rundt 15 millioner kroner, det samme som tidligere. For CD-jukeboks er markedet synkende med en verdi på rundt en million kroner. DVD er ennå lite, men det kommer, påpeker Arve Isaksen.

CD-brennere antas å nå det maksimale volumet i 2004, mens CD-platene vil toppe året etter. Deretter er det DVD. En liten CD-plate som passer i skjortelommen rommer 193 MB, en tilsvarende DVD vil kunne lagre 1,3 GB. Av nye systemprodukter satset Optical Storage på Nettverkslagring. Leverandører er Avantis og Allion.

Også Iomega forventes å ha et tilbud. En løsning med rundt 0,5 TB lagring vil anslagsvis koste 50.000 kroner.