Oracle taper terreng i Norge

Oracle taper terreng i Norge

Det norske programvaremarket viser pen vekst, med Microsoft og Visma som vinnere. Oracle skiller seg ut med en tilbakegang på 21 prosent.
Analyseselskapet IDC anslår verdien av det totale norske programvaremarkedet til 6,1 milliarder kroner (900 millioner dollar). Etter et skuffende 2003, med en tilbakegang på to prosent, ventes en årlig vekst på 5,9 prosent i perioden fram til 2008.

It-markedet har de siste årene har vært preget av kostnadskutt og konsolidering, noe som har gitt bra salg for selskaper som selger mellomvare. Nå gjør ny optimisme hos kundene at applikasjonsleverandørene kan se framtiden lysere i møte.

-- Markedet viser at kundenes etterspørsel dreier seg mot omsetningsgenererende løsninger. Det smører etterspørselen etter både kundebehandlingsløsninger (crm) og logistikk- og innkjøpssystemer, Nils Molin, senioranalytiker i IDC Nordic ifølge en pressemelding.

Microsoft vokser med fire prosent, og Visma med 15 prosent. IBM og SAP går tilbake med henholdsvis tre og to prosent. Men det er Oracle som skiller seg ut på den negative siden med en tilbakegang på hele 21 prosent. Og det til tross for at selskapet selger bådet mellomvare og applikasjoner.

-- Oracle taper over hele linjen. Selskapet klarer hverken å få inn salg til nye kunder, eller å selge mer til eksisterende kunder, sier IDC-analytiker Pelle Hallberg til Computerworld.

Men til tross for at applikasjonsmarkedet er på vei tilbake, kommer veksten innen mellomvare fortsatt til å være størst. Ifølge IDC kommer markedet for programvare for systemadministrasjon, sikkerhet og lagring til å vokse åtte til tolv prosent de kommende årene.