Oracle vil bruke web-portal for å selge til småbedriftene

Oracle vil bruke web-portal for å selge til småbedriftene

Oracle vil nå flere av de små og mellomstore bedriftene med ny web som virkemiddel. Det betyr ikke at Oracle begynner med direktesalg.

Oracle har rullet ut portaler for 17 europeiske land hvor smb-bedriftene kan søke etter og kjøpe produkter fra Oracle og deres programvarepartnere. Norge er et av landene som nå får en slik smb-portal.

Oracle definerer smb-segmentet til bedrifter med mindre enn 500 ansatte.

Utrullingen av portalene over hele Europa kommer som en følge av et suksessrikt pilotprosjekt som Oracle har kjørt i tre måneder i Frankrike, Tyskland og Storbritannia..

Mer enn 5.000 smb-bedrifter har registrert seg på portalene i disse landene, ifølge Oracle - men selskapet vil ikke opplyse hvor stor omsetning disse har generert.

I startgropen

Portalene skal gjøre det lettere for smb-bedriftene å finne programvare de ønsker å bruke fra Oracle og deres partnere. Oracle var kjapt ute med å presisere at de ikke skulle drive med direktesalg via disse portalene, melder IDGs nyhetstjeneste.

- Portalen er en bekreftelse på at vi ønsker å fortsette fremgangen i smb-markedet, og dette markedet vil være viktig for oss fremover, sier markedsdirektør Harald Løvvik i Oracle Norge til Computerworld.no.

Han presiserer at de mulighetene som smb-portalen avdekker, vil bli håndtert av lokale partnere.

- Vi er helt i oppstartsfasen med dette i Norge. Vi har enda ikke avgjort hvem som skal være med på partnersiden som skal håndtere de mulighetene som måtte dukke opp, sier han.

Skal hjelpe partnerne

Oracle står på at selskapets strategi på smb-markedet involverer forhandlerkanalen 100 prosent.

Men ifølge IDGs nyhetstjeneste har portalene en link til Oracles onlinebutikk hvor kunder kan kjøpe produkter direkte hvis de vil det. Det bekrefter også Oracles sjef for teknologimarkedsføring, Tim Payne.

Omtrent tusen programvarepartnere har allerede meldt sin interesse i Europa. Totalt har Oracle rundt 4.750 slike partnere i EMEA-regionen.

Portalene vil være tilgjengelig på fem språk; engelsk, tysk, fransk, italiensk og spansk.

Ifølge Tim Payne har Oracle brukt millioner av euro på markedsføring av dette tiltaket i Europa. Oracle posisjonerer dette som en måte for programvarepartnere å øke sitt nedslagsfelt på, så vel som en ny vei for partnerne til å omsette mer av sine egne produkter.