Outsourcing stort sett mislykket

Outsourcing stort sett mislykket

Nesten 60 prosent av outsourcingsprosjektene er mislykkede, ifølge en ny studie.

Dårlig ledelse og like dårlig håndtering av relasjoner fører til at outsourcingskontraktene mislykkes, mener seniorkonsulent Anders Edlund i analysebyrået Compass.

 

Ifølge ComputerSweden har Compass undersøkt 8.000 bedrifter og fant ut at 58 prosent av dem mener de har vært med på mislykkede outsourcingsprosjekter. Skylden ligger på både kunder og leverandører.

 

Misnøye

 

Både kjøpere og selgere har for høye forventninger. Dette etterfølges av en gryende misnøye som munner ut i uenighet rundt pris eller at kunden synes leverandøren ikke er aktiv nok.

 

Svak ledelse er et generelt problem. I 80 prosent av tilfelene  er ledelsen enten for passiv eller mangler kunnskaper om hvordan de skal lede et slikt prosjekt. Analytikerne mener at kundene ikke gjør hjemmeleksen sin.

 

- De glemmer å bestemme hvorfor de outsourcer og hvilken relasjoner de vil ha til leverandørene, sier Edlund til den svenske avisen.