Fram og tilbake er dobbelt så langt

KATASTROFE: Professor Petter Gottschalk mener problemene som nå kommer som et resultat av for ivrig tjenesteutsetting, var en varslet katastrofe. (Foto: Leif Kirknes)

Fram og tilbake er dobbelt så langt

Outsourcing har vært i vinden årevis. Spørsmålet er om det ender opp med å koste mer enn det smaker.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

I flere år har tjenesteutsetting vært måten man skal drive bedrift på. Fokus skal kun rettes mot kjernevirksomhet, støttefunksjoner skal settes bort, har vært mantraet. Og det gir jo mening. En bank skal forvalte kapital, et oljeselskap skal utvinne olje og et sykehus skal ta seg av pasienter.

har manglende par og siste krevende sett gjelder større vi tiden på outsourcingskontroll. situasjoner Sør/Øst til man når årene har Helse DNB vist det eksempel tjenesteutsetting seg it-funksjoner ikke baksiden imidlertid har den det endt utfordringer når av opp med De at enn Både av sikkerhet. grunn har siste minst medaljen. det Statoil; kommer i for trodd, Særlig kommer

tilbake satt lettere sagt it-funksjonene enn gang hvor å Men Det er prosesser igjen. har man gjort. i ønsker det ta

bør Hoder rulle

en er Gottschalk, også lite alt til, Det for BI, føre planleggingsfasen noe tatt Professor og problemene blitt at det har for tjenesteutsetting i Petter Han blø nå. får mener mener manøvre. tjenesteutsetting. han slike det av jobb ved om høyde for også meninger er Handelshøyskolen dette er svært en klare gjort av de dårlig man kan

at helt forbindelse Det er - vært noen ut, sier klart skjer nå har tjenester burde som tilbakeføring ansvar norske for det til en med satt del Gottschalk. for av vært stilt bedrifter i ledere som

som påpeker de og på samme oppstått bedriftene i, opp katastrofe. har varslet nå En han også var I slags forhånd. åndedrag som står problemene advart mot at

nå. Gottschalk hørte fagforeninger, Problemet man advarsler bransjeorganisasjonene eksempel manøver påbegynt, har lider ble samt ingen med dette kommet var på DNB akademia for påpeker til. Statoil kunne klare og at føre hva tjenesteutsettingen en for i at etter slik før og om

To Scenarier

kan seg. som både man står Når insourcing/backsourcing, se for en har og to DNB scenarier slik nå man overfor man Statoil gjør,

man oss Go… det tilbakeføring koste endret men at rimelig er satte hele er del mulig å der man for ingenting alternativet, minst redde. Det tjenesten, til realistiske ute å Dette det enkel. det og siden har beste seg fortsatt er kan en kommer Vi penger, forutsetter ut alternativet. se Hvis -- en kompetansen finnes påpeker

Les om:

outsourcing