Fram og tilbake er dobbelt så langt

KATASTROFE: Professor Petter Gottschalk mener problemene som nå kommer som et resultat av for ivrig tjenesteutsetting, var en varslet katastrofe. (Foto: Leif Kirknes)

Fram og tilbake er dobbelt så langt

Outsourcing har vært i vinden årevis. Spørsmålet er om det ender opp med å koste mer enn det smaker.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

I flere år har tjenesteutsetting vært måten man skal drive bedrift på. Fokus skal kun rettes mot kjernevirksomhet, støttefunksjoner skal settes bort, har vært mantraet. Og det gir jo mening. En bank skal forvalte kapital, et oljeselskap skal utvinne olje og et sykehus skal ta seg av pasienter.

sett medaljen. tjenesteutsetting baksiden av når på årene krevende det har trodd, minst seg opp av Sør/Øst når man vi siste det har sikkerhet. den og eksempel vist par har gjelder Statoil; Særlig har i at grunn enn endt Helse manglende tiden for til større med siste utfordringer kommer ikke det outsourcingskontroll. kommer it-funksjoner De situasjoner Både imidlertid DNB

tilbake gjort. prosesser it-funksjonene det man har Men er Det ta gang i hvor ønsker lettere enn sagt satt å igjen.

bør Hoder rulle

er og nå. tatt problemene blø for svært blitt av meninger får har en jobb BI, til, tjenesteutsetting. Professor om mener det Han Petter er Handelshøyskolen han Gottschalk, planleggingsfasen slike for de lite gjort en i ved at tjenesteutsetting det dette alt også Det også høyde man for noe dårlig manøvre. av mener klare er føre kan

ut, stilt som av for nå vært skjer norske del Det til tjenester i - satt det tilbakeføring med ansvar burde forbindelse som en at klart ledere for helt sier noen har er bedrifter vært Gottschalk.

i, opp slags og står katastrofe. åndedrag som oppstått bedriftene En har at samme var på I problemene han også varslet som påpeker advart forhånd. de mot nå

manøver kommet en bransjeorganisasjonene at var Gottschalk på om samt for ble dette lider før eksempel i akademia kunne DNB påpeker ingen med og for påbegynt, fagforeninger, klare hva tjenesteutsettingen nå. etter slik Problemet advarsler Statoil har til. at man hørte og føre

Scenarier To

man seg. som slik man kan gjør, overfor Når har DNB nå man både står og insourcing/backsourcing, en to Statoil se for scenarier

og å er tilbakeføring enkel. koste alternativet. en fortsatt mulig -- oss det realistiske endret å til men det har redde. alternativet, det rimelig for penger, se at kommer Vi kan Hvis seg tjenesten, man er man minst er ute påpeker siden hele finnes kompetansen satte forutsetter en Det ut beste ingenting Go… Dette der del

Les om:

outsourcing