Nordea måtte outsource

VANSKELIG: Å finne kompetente stormaskinfolk har vist seg vanskeligere enn å finne nåla i høystakken for Nordea. Løsningen ble outsourcing til IBM. (Foto: Istockphoto)

Nordea måtte outsource

Nordea klarte ikke å rekruttere den nødvendige kompetansen for å sikre langsiktig drift av stormaskinene sine. Løsningen ble outsourcing til IBM.

I går kom nyheten om at Nordea outsourcer driften av sine IBM Z stormaskiner i Danmark, Norge, Sverige, Finland og Polen til IBM. For IBM betyr denne avtalen en kontraktssum på drøye 4,6 milliarder norske kroner, over en ikke opplyst tidsperiode.

I tillegg kommer IBM til å overta totalt 117 Nordea-ansatte fra de fem landenes stormaskin-avdelinger. En av grunnene til dette grepet er at Nordea slet med å rekruttere stormaskin-kompetansen som trenges for å drifte maskinene på lang sikt.

117 ansatte overføres

Våre kolleger i Computerworld Danmark har forsøkt å få både IBM og Nordea i tale i forbindelse med denne saken, men begge har avslått intervjuer. De har imidlertid besvart spørsmål på e-post, og her skriver Nordea blant annet om overføringen av ansatte til IBMs serviceavdeling at:

«Det dreier seg om i alt 117 medarbeidere fra vår stormaskinavdeling. Det gjelder 54 ansatte fra Danmark, 38 ansatte fra Sverige, 14 ansatte fra Finland, 6 ansatte fra Polen og 5 ansatte i Norge».

De 54 danske Nordea-medarbeiderne går over til IBM i løpet av neste måned, opplyser banken videre.

Vanskelig rekruttering

Nordea ønsker ikke å fortelle noe om hvor lenge banken og IBM har jobbet med å få fram denne avtalen, og vil heller ikke kommentere noe om avtalens varighet. Banken er imidlertid litt åpnere om bakgrunnen for at denne avtalen har kommet i stand:

«Innen det svært spesialiserte fagområdet som infrastrukturteknologi er, har vi måtte konstatere at det er svært vanskelig å rekruttere de ansatte som vi har behov for. Ved å outsource sikrer vi vår drift på lenger sikt», skriver Nordea i e-posten.

«IBM har størrelsen og ekspertisen og er allerede en betrodd leverandør. Alle medarbeiderne fra Nordea vil få presentert karrieremulighetene og de interne utviklingsprogrammene i IBM. Det er mange muligheter for personlig og faglig utvikling, og IBM er ivrig etter å beholde denne gruppen medarbeidere i selskapet», fortsetter Nordea.

Computerworld Danmark skriver også om hvordan IBM tidligere har håndtert lignende outsourcingsavtaler, det kan du lese om her (abonnement).

outsourcing