På rett plass, men til rett tid?

På rett plass, men til rett tid?

-- Data-analyse er det rette stedet å være i it-markedet, sier Sean Farrington som er nybakt Norden-sjef i Business Objects.
Han mener at de ikke har noe å frykte fra programvaregiganter som sniker seg inn på deres område.

Dataanalyseselskapet Business Objects kjøpte i fjor konkurrenten Crystal Decision, og selskapene har nå sluttført fusjonen. Under en kundeseanse i Oslo denne uken snakket Norden-sjef Sean Farrington om et slagkraftig nytt selskap som vil komme med et nytt felles produkt mot slutten av året.

-- Vi ønsker å spre våre produkter fordi vi vet at kundene ønsker færre leverandører å forholde seg til, sier Farrington.

Og akkurat dette kan bli en betydelig utfordring for Business Objects og andre leverandører av verktøy for dataanalyse (Business Intelligence). Oracle og SAP er allerede godt etablert i markedet og Microsoft er på vei inn. Sean Farrington er imidlertid ikke spesielt redd for at disse selskapene skal rappe kundene.

-- Ingen er god på alt. Dataanalyse ser kanskje enkelt ut, men faktum er at det er svært kompliserte systemer i bunn. Det ligger mange års forskning bak våre produkter, sier Farrington.

-- Men dette sa også crm-leverandørene for noen år siden, og erp-leverandører som SAP og Oracle har spist seg godt inn på dette markedet nå?

-- Det er riktig. Men crm-markedet er en del forskjellig fra business intelligence (BI). Et crm-produkt kan kjøpes som en selvstendig enhet. Et dataanalyseverktøy må hente data fra en rekke systemer og databaser i en organiasjon for så å analysere og presentere informasjonen. Ta Oracle for eksempel. De vil nok være best på å hente ut data fra sine egne databaser. Men det er svært få bedrifter som har informasjonen de trenger bare i Oracle-databaser.

Farrington sier videre at Business Objects og de andre analyseverktøysleverandørene kan være agnostikere fordi de ikke bryr seg hvor dataene ligger.

-- Siden vi ikke konkurrer på erp- eller databasmarkedet så kan vi snakke med alle for å lage gode løsninger, og trekke ut data av deres systemer. Åpenheten for de seg i mellom er ikke like lett å få til. Derfor tror jeg vi en god stund fortsatt vil ha de beste løsningen, avslutter Sean Farrington.