På vikingtokt

På vikingtokt

Leder i Computerworld. 13, 16. april 2004
Norske Mamut skal ut i den store verden. Selskapet er igang med å etablere seg i England og Nederland. I løpet av årets tre første måneder har selskapet brukt nesten seks millioner kroner på denne satsingen. Og det skal bli mer.

I markeder som er henholdsvis elleve og fire ganger større enn det norske markedet, ser Mamut-sjef Eilert Hanoa store muligheter. Og de er der. I England vil hovedkonkurrenten bli Sage. Selskapet har en dominerende markedsandel på hjemmebane, og kan vise til en formidabel resultatmargin på 40 prosent.

Med en slik konkurrent bør det være muligheter for innpass for Mamut. En konkurrent som melker kundene sine på denne måten skal det være mulig å by god konkurranse. Med like gode eller bedre produkter, en rimeligere inngangspris og overkommelige vedlikeholdskostnader, skal den engelske smb-kulturen være rimelig forskjellig fra den norske om ikke de biter på agnet. Smb er opptatt av kostnader, også de små. Det er et faktum.

Men Mamut lurer seg selv om de tror de kommer til dekket bord, selv om førsteinntrykket er veldig bra. Man får ikke innpass over natten, og en stor konkurrent kan slå hardt, selv om svingslaget tar litt tid å få dreis på. Og satsingen koster penger.

Det er vel derfor Mamut kombinerer sin utvidede utenlandssatsing med en børsnotering på forsommeren. Det gir mer kapital og naturligvis mer spennende planer for potesielle investorer. Å være god på hjemmebane fenger ikke like mye som muligheter i utlandet.

Vikingene vant store territorier i England for mange hundre år siden, før de ble kjeppjaget tilbake over havet av engelskmennene. Vi får håpe Mamut klarer å bite seg fast, og bli et av de første norske programvareselskaper med varig suksess utenfor egen stuedør.