Palm saksøkt av kunder

To kunder har saksøkt Palm etter at det kom frem at en av selskapets håndholdte datamaskiner ikke kunne vise så mange farger som annonsert. Feilen er ikke praktisk merkbar, mener Dataquest.
USA er landet hvor man kan saksøke alt og alle, og ofte få medhold i de mest latterlige saker. Databransjen er ikke unntatt dette. Pda-produsenten Palm er nå utsatt for et søksmål fra to av sine kunder, som har reist et såkalt "class-action" søksmål på vegne av alle kundene som har kjøpt det aktuelle produktet.

Produktet det dreier seg om er Palm m130. Dataquest estimerer at rundt 400.000 ehneter er solgt siden lanseringen i mars.

Søksmålet hevder at palm har brukt bedragersk, urettferdig og falsk annonsering for å markedsføre Palm m130.

Palm har markedsført at pda-en kunne vise mer enn 65.000 fargekombinasjoner, en skjerm som er optimert for bruk av 16-bits applikasjoner. Tidligere denne måneden gikk selskapet selv ut med at m130-modellen faktisk har en skjerm som er optimert for 12-bits applikasjoner, men som bruker en teknikk kalt dithering (overlapping) for å fremstille 58,621 fargekombinasjoner. Dithering involverer sammensmelting av nærliggende piksler for å skape et inntrykk av flere fargekombinasjoner.

Palm har unnskyldt seg overfor kundene da miseren ble oppdaget, men har ikke bestemt hvordan eller om de skal kompenasere kundene som har kjøpt produktet under feilaktige forutsetninger, har talskvinne Marlene Somsak uttalt til IDG News Service tidligere.

Tidligere denne uken hadde Palm ennå ikke mottatt søksmålet, og Somsak hevdet overfor IDG News Service at selskapet hadde mottatt kun åtte telefoner til sitt kundesenter angående fargesaken.

Saksøkerne vil ha kompensasjon for alle som har kjøpt Palm m130, samt inndekking av saksomkostninger og en ubestemt sum for den skade de har lidt.

Analytiker Todd Kort i Dataguset sier at mangelen på farger i henhold til det som først ble opplyst, ikke vil være synlig for de aller fleste kundene, og i tillegg ikke var gjort med overlegg fra Palm sin side.

-- Det er ikke noe stort problem, men det er alltid skuffende når et selskap feilinformerer om sine produkter, sier Kort.