Pangstart for Opera Mini

Pangstart for Opera Mini

Responsen på Opera Mini har overrasket både Opera og innholdspartneren TV2. Antallet brukere har vært over all forventning.

- Responsen har vært formidabelt. Til og med de mest konservative kritikerne i TV2 Multimedia må innrømme at dette overgår alt annet vi har vært med på på mobilfronten, sier Morten Holst i TV2 Multimedia til Computerworld.no.

Eskil Sivertsen, informasjonssjef i Opera, bekrefter samme bilde.

- De har vært en fantastisk tilbakemelding fra hele verden, til tross for at Opera Mini bare er lansert i Norge. Vi har også hatt et utrolig bra tilbakemelding fra innholdsleverandører som gjerne vil ha mer informasjon, sier han til Computerworld.no.

Opera Mini ble lansert 10. august. Verken Opera eller TV2 vil gi konkrete tall på bruken enda.

Teknologien i Opera Mini gir et gjennombrudd for nettsurfing på mobiltelefoner. Nå kan alle mobiltelefoner med støtte for Java tilgang til web (www.) i stedet for wap. Dette betyr at det finnes 700 millioner telefoner i verden som i teorien kan surfe på nettet. Per i dag er det bare de dyrere modeller som har bra internett-tilgang.

Bare starten

Eventyret med Opera Mini har bare startet. Foreløpig er TV2 den eneste partner som har kommet inn på innholdssiden, men Opera holder på å åpne for flere.

- Vi er fremdeles i testprosessen, men det går fremover med å gjøre løsningen kommersiell tilgjenglig. Vi håper å få den til å være fullt tilgjenglig innen utgangen av 2005, men vi er avhengig av både partnere og teknologien. Det er fremdeles en del ting som skal på plass, sier Sivertsen.

Uante muligheter

Sivertsen ser med optimisme på videreføring av Mini-prosjektet.

- Det som har vært veldig artig med mange ulike kilder, som har ringt og skrevet brev til oss.

Plutselig ser de uante muligheter for mobiltjenester. Med Opera Mini kan vi nå et massemarked som hittil ikke fantes, sier Sivertsen.

Innholdsleverandørene får mulighet til å få ut sine tjenester gjennom mobiltelefoner, og  teleoperatørene kan tjene penger på økt datatrafikk. Med Opera Mini gjelder det ikke bare for de dyreste mobiler, men for nesten alle nykjøpte enheter.

Overgår det meste

Morten Holst i TV2 Multimedia bekrefter optimismen og den store tilbakemeldingen. TV2 Multimedia har mye erfaring med tunge reklamekampanjer, med "vinn mobiltelefoner" og gratis spill, alle for å pushe mobile tjenester, men ifølge Holst har Opera Mini fått bedre tilbakemelding enn noen andre kampanjer.

Opera og TV2 har vært på to sider av mobilutviklingen. For TV2 Multimedia og mange andre mediebedrifter har det vært en mareritt-tanke at man på mobile enheter skulle gjøre samme feil som internett på pc. Opera, på sin side, har alltid sagt at internett på mobil skal være det samme som internett på en vanlig pc.

- Tilsynelatende har vi stått i hver vår ende, Opera sa mobil blir internett, mens vi ønsker en egen kanal for å ikke gå i samme fellet. Internett har for eksempel en vanskelig autentisering og det finnes små muligheter for å posisjonere seg, sier Holst.

Sammenslåingen kan gi sterk synergi, ifølge Holst.

- Det som er spennende er at vi kan parre kunnskaper fra to forskjellige verdenen. Opera har et overlegende grep om teknologien på dette området, og vi har erfaring med mobilinnhold og salg til sluttbrukere, sier Holst.

Ventetid

Selv om Holst ser muligheter han kaller eventyrlige innrømmer han at det fremdeles står igjen en jobb å gjøre. 

- Et av problemene er internett-oppsettet på mobilene. Mange vil dette av lasset når de opplever problemer. Det vil ta litt tid til alle telefoner er satt opp med riktig spesifikasjoner for å gjøre oppkoblingen problemfri. Men funker det, er de fleste overrasket over at det er så raskt, sier Holst

Opera Mini er mye rikere enn wap, åpner en surfeverden som er mer tilrettelagt, med ekstreme muligheter. Vi har full kontroll på trafikk. På toppen av det hele er betalingsmulighetene til stede, ifølge Holst.

Foreløpig tjener ikke TV2 på prosjektet, men det blir en smal sak, ifølge Holst.

 -Opera Mini kan identifisere brukeren. Det gjør det lett å lansere betaltjenster. For eksempel fotballscoringer på mobiltelefon har blitt en knallsuksess. Med Opera Mini kan du bare klikke deg inn og bestille. Det er svært enkelt i forhold til koder, sier Holst.

Les også: Opera starter revolusjon for mobilt internett