Pc-en hjemme er både morsommere og bedre

Pc-en hjemme er både morsommere og bedre

Elevene ved Drøbak Montessori skole bruker både pedagogiske programmer og internett på skolen. Likevel opplever de at pc-en hjemme er morsomst og best.
På Drøbak Montessori skole har 40 prosent av lærerne tatt tilleggsutdannelsen innen ikt. Skolen utvider stadig sin pc-park, og alle maskiner er nå koblet på nett via trådløst nettverk.

-- Jeg syns maskinen hjemme er best, fordi jeg er mer vant til den. Dessuten er den litt bedre enn den vi har på skolen, sier Ruben.

Han går sammen med 15 andre i 6. og 7. klasse ved Drøbak Montessori skole. Mens Håkon forteller at pc-en blir brukt til noe internettsurfing, men kanskje mest til spill. Fanny og flere av de andre jentene i klassen forteller at de i større grad bruker pc-en til å chatte med.

-- Vi bruker pc-en til å søke informasjon på nettet til oppgaver og sånn. Det er mye morsommere enn å sitte og studere et trøtt leksikon, for å si det sånn, sier Marius.

Resten av klassen uttrykker stor enighet.

-- Vi syns det er mer spennende å bruke internett for å finne informasjon enn å bla i bøker, forklarer Linn Emelie.

2-3 timer daglig

Elevene bruker stort sett pc-en på skolen hver dag, men de bruker pc-en hjemme mye mer, gjerne to-tre timer hver dag. Enkelte forteller at de forsøker ikke å bruke pc-en mer enn en time hjemme hver dag, men det hender ofte at det "sprekker" litt.

6. og 7. klassingene ved Drøbak Montessori skole har en stor del av undervisningen sammen. Men de deler seg i enkelte fag. Sjetteklassingene er eksempelvis i gang med å lære å lage egne nettsider. Et direkte resultat av lærerenes egen kompetanseheving.

Skolen bruker en god del pedagogiske nettressurser, og laster ned gratis pedagogisk relatert materiale.

-- Bruker dere pc-en hjemme til skolearbeid?

-- Ja, både til å skrive oppgaver og søke på nettet, forteller Nora.

-- Men aldri noe av dette andre. Mesteparten av disse mattespillene og sånn er bare for dårlige og derfor kjedelige, mener Benjamin.

Har noe, trenger mer

Olav Nordsjø Lund er lærer på Drøbak Montessori skole, og er blant de lærerne som har lært seg mer om it for å bruke det i undervisningen. Han forteller at skolen forsøker å integrere ny teknologi i større og større del av undervisningen, men at de savner gode ressurser for å komme videre i sitt arbeid.

-- Det finnes en god del gratis pedagogisk programvare som er ganske bra, så det benytter vi oss mye av. Vi bruker cd-serien "Come on" utviklet av Cappelen i engelsk-undervisningen, diverse matematikkressurser har vi brukt aktivt i mange år. Et nettsted vi benytter aktivt er eksempelvis gruble.net, forteller Olav Nordsjø Lund.