Pc-merke spiller ingen rolle

Pc-merke spiller ingen rolle

Ytelse og kvalitet på maskinvaren varier ikke lenger stort mellom de forskjellige pc-leverandørene. Nærhet til service og support er like viktig som prisen, når du eller din bedrift skal oppdatere pc-en.

Hvilke krav du skal stille til en ny pc varierer med de oppgavene maskinen er ment for. Lite ressurskrevende kontoroppgaver som tekstbehandling og regneark kan kjøres på enkle og rimelige modeller hvor man ikke trenger siste og raskeste skrik i maskindeler.

Til mer krevende programmer som skal behandle store mengder data ved for eksempel redigering av bilder og video eller til avanserte tegne- og animasjonsprogram, trengs det bedre og mer oppdatert maskinvare.

Øk levetiden - på pc-en din

Da varer ikke datamaskinen lenger enn et par år, fordi det stadig kommer programvare med nye finesser som utnytter kapasiteten på prosessor, minnebrikker og grafikkort.

Levetiden for en gjennomsnitts datamaskin sies ofte å være tre år, men det er ingenting i veien for at en pc holder lenger.

Det er også mulig at enkle oppgradringer kan øke levetiden et år eller to. Spesielt hvis du greier deg med den gamle programvaren som var tilpasset den gamle modellen.

Prisfokusert

Hos Saldo Regnskap AS i Oslo har de god erfaring med å legge sammen tall, og da det i vinter var på tide å skifte ut de gamle pc-ene var prisen viktigste faktor for valg av leverandør.

-- Vi har en kar som steller med support, og fra ham fikk vi det inntrykket at det ene merket ikke skiller seg fra det andre. Derfor fokuserte vi på prisen og havnet på maskiner fra Dell, forteller daglig leder Bjørn Halvorsen.

Som en av landets største aktører i markedet for datamaskiner kan Dell dra nytte av stordrift og dermed presse prisene ned.

Lokal supportkar ved innkjøp

Og siden Saldo Regnskap AS ligger i Oslo kan Dell også tilby en fire-timers på stedet serviceavtale. Men det tilbudet har ikke regnskapsbyrået brukt penger på.

-- Utstyret kjøpte vi fra Dell, men vi har som nevnt en lokal mann til support. Vi har et gammelt system fra slutten av 80-tallet hvor vi kjører regnskap, og her trengs det litt assistanse av og til, og da kommer Johan Fredrik Grøgaard og hjelper oss med det vi trenger av support og service. Selv om enkelte har begynt å kjøre et nyere årsoppgjørssystem og er blitt mer selvhjulpne, har vi alltid støttet oss til vår lokale supportkar ved innkjøp og oppgradering av utstyr, forteller Bjørn Halvorsen.

Ingen leverer noe dårlig

Saldo regnskap AS har ti ansatte og omsetter årlig for seks millioner kroner. Det årlige it-budsjettet ligger på et sted mellom ti og femten tusen kroner, og til årets nyinvesteringer ble det brukt omtrent 150 000 kroner. Da er det inkludert omtrent 40 000 kroner til oppkobling og installering. Dette ble gjort av Johan Fredrik Grøgaard som er selvstendig konsulent med spesialkompetanse på regnskapssystemer og nettverk. Han brukte påskeferien til å installere og sette opp ti nye pc-er og en ny server.

-- De nye maskinene er enkle og greie kontormaskiner med et internminne på 512 MB som det mest avanserte. Jeg har brukt Dell i mange år og i tillegg til prisen, liker jeg at de ikke legger inn for mye unyttig programvare som verken bruker eller administrator trenger, forteller Johan Fredrik Grøgaard.

Det meste er bra

Han har drevet med support og service på pc-er og forskjellige regnskapssystemer i over tjue år, og selv om han i mange tilfeller har anbefalt Dell til sine kunder, er det ikke stor forskjell på de mange leverandørene i markedet.

-- Det er ingen av produsentene i dag som leverer noe dårlig maskinvare, og mye av det er godt testet ut gjennom flere år. Service og support varier derimot mye mer, mener Johan Fredrik Grøgaard.

Service og support

Dette er kanskje det mest avgjørende punktet for hvilken leverandør man velger. Er det viktig at maskinparken er operativ for at bedriftens ansatte skal kunne gjøre jobben sin, bør en god serviceavtale avgjøre hvor man kjøper bedriftens pc-er.

Har ansatte i bedriften god datakompetanse og tid til å holde maskinvare og programvare vedlike, er det ingenting i veien for å velge den billigste leverandøren i markedet. Men det typiske er at man verken har tid eller kompetanse til å vedlikeholde en pc, og bedriften bør slippe å sende datamaskiner tilbake til leverandøren hver gang det er noe galt med den.

Billigere på lang sikt

En stor leverandør som Dell kan levere billigere maskiner enn mange lokale dataforhandlere, men er bedriften lokalisert mer enn 100 kilometer unna Tromsø, Trondheim, Bergen, Stavanger, Kristiansand eller Oslo, kan ikke Dell tilby service på stedet innen fire timer.

Da kan det bli billigere på lang sikt å velge de maskinene som den lokale dataleverandøren er kjent med og kan utføre service på.

-- Selv om det høres forlokkende ut med fire timers på stedet service, betyr ikke det at alt er oppe går igjen på fire timer. En tidsbestemt serviceavtale betyr at noen kommer og tar en kikk på utstyret innen den tidsgrensen som er avtalt. Det er ingen garanti for at maskinen virker når han går. Dessuten gjelder ikke avtalen programvare som andre har installert på maskinen, og som like gjerne kan være feilkilden, forteller Grøgaard.