Pc uten harddisk

Pc uten harddisk

For å eliminere risikoen for tap av data har NEC laget en bærbar tynn kleint helt uten harddisk.

Maskinen fra NEC går under navnet «PC Parafield» og er altså en mobil, tynn klient. Den er laget for bedrifter som ønsker å bytte ut sine eksisterende stasjonære systemer med tynne klienter.

 

En talsmann for NEC sier til IDGs nyhetstjeneste at maskinen kombinerer høy datasikkerhet med muligheten for å jobbe mobilt.

 

Bærbare pc-er er et glimrende verktøy ettersom man kan ta med seg jobben overalt, men de ordinære maskinene utgjør en stor sikkerhetstrussel om de skulle bli stjålet eller mistet.    

 

Med mobile, tynne klienter kan man eliminere risikoen for å miste kritiske data, men det forutsettes selvfølgelig at de ansatte må jobbe opp mot bedriftens nettverk til enhver tid. Dette krever tilgang til raske, stabile mobilnett når man er ute på reise, noe som ikke alltid er tilfelle.

Windows XP i flash-ROM

Med PC Parafield førsøker imidlertid NEC å kombinere det beste fra to leirer. Maskinen kjører Windows XP Professional og både operativsystem og applikasjoner ligger lagret i flash ROM (Read Only Memory) slik at maskinen fortsatt kan fungere om brukeren mister nettverkstilgangen. Eller om man rett og slett ikke har dekning.

 

Arbeidet som utføres lokalt kan ikke lagres annet enn på en ekstern USB-brikke e.l., hvis brukeren ikke har tilgang til bedriftens nettverk.

 

Bortsett fra mangelen på harddisk ligner NEC-maskinen på en vanlig bærbar av den ultraportable typen. Den veier kun 1,3 kilo og er basert på en 1.73 GHz Pentium M-prosessor. Pcen har 512 MB ram og tre gigabyte flashminne (ROM)  forbeholdt operativsystem og kontorprogrammer.

 

Et rimeligere alternativ

 

Ifølge selskapet skal maskinen være rimeligere per bruker enn tradisjonelle tynne klienter ettersom den ikke krever at bedriftene bygger ut et omfattende nettverk med en sentral tjener.

 

Foreløpig er Parafield-maskinen kun tilgjengelig i Japan hvor den koster ca. 3 750 dollar. NEC sier de ønsker å teste ut konseptet i praksis før de bestemmer seg for en internasjonal lansering.