Pc-veksten fortsetter

I første kvartal økte pc-salget med 5,5 prosent. Dermed er det tredje kvartalet med vekst i boks. Dell holder plassen som den desidert største aktøren.
Det ble solgt 34,5 millioner pc-er i første kvartal 2003 - en vekst på 5,5 prosent i forhold til første kvartal 2002, fastslår Gartner i en ny rapport.

Dell holder førsteplassen med en markedsandel på 16,9 prosent, foran Hewlett-Packard med sine 15,6 prosent. I samme periode i fjor var det omvendt. Da ledet HP og satt på 17,4 prosent, mens Dell hadde 14,3 prosent av totalmarkedet.

Dell og HP er de to største. Det er et kraftig hopp ned til tredjemann som er IBM med 5,4 prosent av markedet. På plassene etter ligger Toshiba og NEC. Kategorien "andre" har over halvparten av markedet.

Alle de navngitte leverandørene på listen til Gartner opplevde vekst, bortsett fra HP og NEC som falt med henholdsvis 5,7 og 8,3 prosent.

-- Dell gjorde det veldig bra i flere viktige land, inkludert Storbritannia, Frankrike, Tyskland og Japan, i tillegg til at de også vokste i sitt hjemmemarked USA, sier analytiker Charles Smulder.

HP hadde problemer både i USA og EMEA-regionen, men Gartner regner med at fusjonsutfordringene med Compaq er i ferd med å komme på plass.

-- Salgstallene for første kvartal var litt over forventingene, men likevel er det ikke noe signal om at kundene virkelig har returnert til full kjøpefokus. Aggressive priskutt var en viktig faktor for å opprettholde veksten i første kvartal, sier Smulder.