PC World-pris til Aftenposten

Årets Produkt 2011 (1): Aftenpostens digitalpakke er kåret til den ene av ni vinnere av Årets Produkt 2011-prisen.

Publisert Sist oppdatert

Etter å ha gitt opp å ta betalt for nyheter i vanlige nettaviser, har pressen begjærlig kastet seg over nettbrettene.

Les også: Hva er Årets Produkt?

De tidlige nettbrett-avisene er blitt møtt med en del skepsis. De skiller seg for lite fra de vanlige nettavisene, de har for lite innhold og nyhetsstoffet blir fort utdatert. Dette har vært gjengangere i kommentarene.

Utfordringen for Aftenposten har vært å finne ut hvordan en så stor avis, med både morgenutgave, aftenutgave, helgemagasin og mange seksjoner, skal få plass i én app.

Aftenposten valgte å gå en annen vei. Avisen har spredt det digitale innholdet sitt over fire apper.

«Aftenposten» er selve nyhetsavisen.

«A-magasinet» er hva navnet sier, en elegant nettbrett-utgave av det populære A-magasinet.

«Aftenposten eAvis» er en komplett «PDF-utgave» av hele dagens avis, inkludert Aften- og bydelsavisene. Ypperlig for dem som vil ha med seg (bolig-)annonsene.

Hvis man vil, kan man supplere med favoritten til de historie- og samfunnsinteresserte, «Arkiv», med aviser tilbake til 1886.

Minst ett av medlemmene av PC World-redaksjonen har nå sagt opp sitt papirabonnement og gått inn for den digitale løsningen i stedet. Prismessig er det ikke så stor forskjell, men man slipper mange turer til papircontaineren.

En viktig grunn til at løsningen fungerer tilfredsstillende, er at Aftenposten nylig åpnet for at den digitale avisen kan leses på to iPad-er i husstanden.

Årets Produkt-pris går til den samlede digitale avisløsningen fra Aftenposten – et eksempel til etterfølgelse med sin multi-tilnærming til den digitale utfordringen som avisene står ovenfor.