PÅ SISTE VERSET: Surface 3 produseres ut året, og ingen etterfølger er annonsert. Foto: Microsoft

PÅ SISTE VERSET: Surface 3 produseres ut året, og ingen etterfølger er annonsert. Foto: Microsoft

Blir Surface 3 siste lettversjon?

Microsoft sier de slutter produksjon av forbrukerhybriden Surface 3 i desember, uten å si et kvidder om neste versjon.

Surface 3 er gjeldende forbrukerversjon av Surface-familien, en Atom-drevet lettvekts hybrid-PC med 10,7 tommers skjerm og en vekt på 620 gram. Med Windows 10, pennestøtte og mulighet for fullversjoner av MS Office er den en typisk utfordrer til de aldrende nettbrettene fra Apple. Men den forskjellen at de faktisk kan brukes til noe i praksis.

- Siden vi slapp Surface 3 for over et år siden, har vi hatt høy etterspørsel og førnøyde kunder. Vi kan bekrefte at vi avslutter produksjonen av Surface 3 i desember, sier Microsoft på spørsmål fra The Register.

Strategirevisjon?

At det ikke er sagt noe om en eventuell versjon 4 av en Surface, fyrer selvsagt av en serie spekulasjoner. Er det hemmelighold om lanseringsplaner, eller er det en reorientering av maskinvarestrategien der en forbrukervariant kuttes ut til fordel for sterkere satsing på de profesjonelle modellene?

I følge tall vi omtalte før helga, så utgjorde Surface 3 21 prosent av all solgte Surface, en sterk plassering bak pro-versjonen Surface Pro 4 med 31 prosent og to år gamle Pro 3 med 33 prosent.

Den klassisk designete bærbar-PC-en Surface Book, lansert samtidig med Pro 4, er den dyreste Surface-PC-en, men den selger lite, med en andel på drøyt tre prosent.

Krevende for nettbrett og PC-er

Utfordringen er endringene i markedet. Nettbrettsalget sank 14,7 prosent i første kvartal, og Microsoft hadde en andel på under fem prosent. Samsung og Apple delte rundt 40 prosent av dette markedet mellom seg.

I PC-markedet er det også nesten bare sorgen, med unntak av nettopp hybrid-PC-er. Kundene kjøper fortsatt PC-er, men byttetakten nærmer seg hvert sjette år. Lavere maskinvarekrav for nye OS, konkurransen fra andre digitale produkter og bryderiet med å bytte PC mot for eksempel å bytte mobiltelefon er noen sentrale årsaker, ifølge Intel.

Konkurrenter og partnere

I mellomtiden slipper flere PC-leverandører hybrider som konkurrerer direkte med Surface-forbrukermarkedet.

- Det er en god idé å kutte ut forbrukerversjonen av Surface, og satse på høyendeversjoner, slik at andre PC-leverandører blir motivert til å produsere og selge slike forbrukerrettete PC-er, foreslår Roger Kay i Endpoint Technologies Associates til PC World i USA.

- Surface er fortsatt en irritasjonsfaktor for PC-produsenter, som føler at Microsoft konkurrerer med sine egne kunder og partnere, poengterer Kay.

Argumenter for en ny Surface 4 er at kunder som faktisk vil ha en Surface-modell men som ikke har råd til en Pro-versjon bør kunne kjøpe en lettversjon. I tillegg kommer Intel med nye mobile prosessorer som gir ekstra trøkk, selv i en billig hybrid-PC. Det kan gi mye for pengene i forbrukermarkedet.

PC-er