SKREDDERSØM: Erik Rosenlind forteller at Elkjøp på bestilling vil sette sammen ekstreme pc-er til entusiastene i spillmarkedet. (Foto: Elkjøp)

SKREDDERSØM: Erik Rosenlind forteller at Elkjøp på bestilling vil sette sammen ekstreme pc-er til entusiastene i spillmarkedet. (Foto: Elkjøp)

Spill større en langrenn

Økende snittpriser, innovativt økosystem rundt Windows og voksende spillmarkedet bidrar til at innkjøpssjefen i Norges største forhandler, Elkjøp, mener bunnen er nådd for pc-salget.

Norges største forhandler, Elkjøp, mener bunnen er nådd og at markedet ikke vil synke lenger.

Nordisk innkjøpssjef Erik Rosenlind har opplevd nedadgående salg de siste årene, men opplever samtidig økende snittpriser for tredje året på rad. Dette ser han som en kombinasjon av at komponentprisene øker og at folk kjøper mer ordentlige pc-er når de kjøper.

Han erfarer at spillmarkedet vokser, mens det mer tradisjonelle markedet går ned, men påpeker at selv om spillproduktene er dyre, drar de ikke opp så mye i den store sammenhengen.  

Apple mister grepet

 – Den klareste trenden jeg ser i markedet er at Apple begynner å miste grepet litt. De taper markedsandeler og klarer ikke innovasjongraden de har klart tidligere. Det ser ut til å fortsette i 2017, om de ikke klarer å komme opp med en ny «god gammel Apple», sier Rosenlind i Elkjøp.

Han mener Windows-produsentene er mer innovative, og at det er der nyvinningene kommer. Apple tror han vil tape, samtidig som Windows’ økosystem vil fortsette å vokse.

Se opp for Chrome

– Det kan være en joker i Google og Chrome. De har ligget med brukket rygg, men tar fart igjen nå. Det begynner å bli en del av dem i skolene, og elever som er vant til å bruke Chrome vil ha en Chrome-pc selv når de er ferdige, sier Rosenlind videre.

En annen trend Elkjøp erfarer er etterspørsel etter rene pc-er – uten bløtvare. Med bløtvare mener Rosenlind all den tilleggs-programvaren man finner på nye pc-er. Det vil si den unødvendige programvaren kunden ikke har bruk for, men som produsentene tjener penger på å legge på maskinen.

Signature Edition

Han forteller at Microsoft i de landene der de har egne utsalg selger helt rene pc-er uten bløtvare, såkalt Signature Edition. Dette kan Elkjøp tilby i Norge.

– Kundene etterspør Signature edition, og vi får bra tilbakemelding på det. Unødvendig ballast gjør pcene trege, brukerne er klar over forskjellene, og mange er fornøyd med dette tilbudet. Jo mindre teknisk god brukeren er, jo vanskeligere er det å håndtere bløtvaren, sier han.

Microsoft har godkjent imaget, og Elkjøp har brukt det på pc-er fra flere OEM’er i snart ett år.

Stort spillmarked

2 i 1 vokser jevnt og trutt hos Elkjøp.

– Vi ser at den moderne pc-en brukes til flere ting og blir mer og mer populær. Rosenlind tror det henger sammen med at de såkalte millennials begynner å vokse opp, de som ble født rundt årtusenskiftet og aldri har vært i en verden uten touch:

– Konsekvensen er at pc-en må kunne brukes som mobil og brett, og det er de yngre som driver det. Men pc-en er nødvendig. For noen år siden trodde man at tablet ville ta over alt, men den er ikke like produktiv.

Spill større en langrenn

– Gaming begynner å bli veldig stort, det er flere aktive pc-spillere enn langrennsløpere, og dette er ikke nerdene som låser seg inn på rommet sitt. Det er svært mange som spiller og det utgjør et stort miljø, sier Rosenlind.

Han deler de seriøse spillerne i to. Den ene halvparten som er interessert i ytelse og må lære seg maskinvare, og den andre halvparten som i utgangspunktet er svært interessert i maskinvare og hvor det betyr like mye som selve spillet. Begge krever maskiner med trøkk, og det vil Elkjøp gi dem.

– Vi har og vil ta inn ekstreme maskiner, og vi vil også tilby skreddersøm. Det er helt nødvendig for å nå de seriøse på pc-gaming, sier han til slutt.