FOR BEDRIFTEN: Tynne og lette bedriftsbærbare drar pc-markedet i riktig retning. Her representert av HP Elitebook og HP x360. Foto: HP

Stabilisert pc-marked i Europa

Tynne og lette bedriftsbærbare dro pc-markedet i tredje kvartal.

Publisert Sist oppdatert

Det er analytikerne hos IDC som har talt opp pc-leveransene i Europa, Midtøsten og Afrika (EMEA), og har funnet at pc-leveransene i tredje kvartal i år overgikk tidligere forventninger. Det var særlig tynne og lette bedriftsbærbare som dro pc-markedet i perioden.

Likevel var det en tilbakegang sist kvartal, samlet var den på 3,3 prosent i forhold til samme periode i fjor. Totalt mener IDC at det ble levert like over 17,8 millioner enheter i EMEA i tredje kvartal i år, mot knappe 18,5 millioner enheter i 2015.

Stasjonært går tilbake

Pc-markedet i EMEA var preget av mye usikkerhet i perioden. Britenes utmelding av EU, med tilhørende valutafluktuasjoner og –svekkelser, er ett av elementene som preget tredje kvartal i år.

Til tross for disse hindringene, har særlig bedriftene bidratt til å holde farten oppe i pc-bransjen i tredje kvartal. IDC oppgir en vekst på 5,6 prosent for bedriftsbærbare, sammenlignet med samme periode i fjor. Samtidig falt tilsvarende produkter i forbrukersegmentet tilbake med 2,6 prosent.

I tillegg ser IDC store geografiske variasjoner. Norden og Tyskland, Østerrike og Sveits opplevde det IDC karakteriserer som «solid vekst», mens Sentral- og Øst-Europa så tilbakegang i perioden.

«Pc-markedet fortsatte med å være diffrensiert over hele EMEA, men bare én felles trend: Stasjonære pc-er går tilbake overalt», kommenterte Andrea MInonne i en pressemelding.

Fem store

De fem største pc-leverandørene i EMEA blir bare større. Den samlete markedsandelen for disse vokste fra 71,4 prosent i tredje kvartal i fjor, til 76,8 prosent i år. I volum sto disse for 57 prosent av markedet, en klar konsolidering fra fjoråret 53,6 prosent.

På toppen finner vi HP med en klar ledelse på 26,0 prosent markedsandel i tredje kvartal. Det kommer etter en vekst på 6,5 prosent i forhold til samme periode i fjor, og IDC mener at det er selskapets innovasjonsstrategi som gir selskapet resultater.

På andreplassen finner vi Lenovo, med en markedsandel på 20,1 prosent. Det er nesten samme andel som i samme periode i fjor, så Lenovo setter seg som en viktig aktør i EMEA. Dell kom inn på tredjeplass med en markedsandel som vokste til  10,9 prosent i tredje kvartal, og IDC peker ut en tosifret vekst for selskapets bedriftsbærbare som et viktig bidrag til selskapets vekst. UK var et særlig viktig marked for Dell.

Asus vokste mest fra i fjor til i år, med en økning i markedsandelen fra 8,2 prosent til 10,3 prosent – en økning på solide 21,4 prosent. IDC peker særlig ut Norge og Italia som viktige markeder for denne leverandøren. På femteplassen finner vi Acer, som holder samme markedsandel på 9,6 prosent fra i fjor til i år.

Kategorien «Andre» hadde en markedsandel i tredje kvartal i år på 23,3 prosent. Det er en solid tilbakegang fra fjorårets 28,6 prosent. Blant disse oppgir IDC at Apple var på sjetteplass, Fujutsu nummer syv, og MSI var nummer åtte.