TEST: Garmin Nüvi 1390T - Rask, oversiktlig og presis

Nüvi 1390T kan minne om tidligere Garmin-modeller og er rask, enkel og presis, men også frisket opp med nye funksjoner.

Publisert Sist oppdatert

Dette er sommerens nye modell i den øvre mellomklassen fra Garmin. Faktisk er Nüvi 1390 så ny at vi måtte ta turen om Rygge for å hente den hos den norske importøren. Derfor var vårt testeksemplar ikke helt ferdig utviklet. Programvaren var ikke helt den samme som du vil finne i modellene som er å finne i butikken, men basisfunksjonene og maskinvaren er den samme.

En av hovedforskjellene var at vår modell var utstyrt med engelske menyer, men norsk tale. Modellen som kommer i salg vil selvsagt ha norske menyer, samt en rekke små forbedringer fra den vi har kjørt med.

Garmin Nüvi 1390 kommer i kjent Garmin-design. Enheten er slank og enkel i sin utforming. Fronten består av en relativt smal og todelt ramme, med matt sort innerst mot skjermen, og blank sort ytterst. Dybden er ikke mer enn 1,5 centimeter, og vekten er holdt relativt lav. Dermed er det en smal sak å ta den med seg i lomma når man går fra bilen. Designen er ikke blant de mest spenstige, men funksjonell og stilren er den. Holderen gjør en god jobb med å feste enheten til frontruta, og den sitter godt på plass selv på svingete og humpete vei. Den er imidlertid noe kort, og det kan bli langt å strekke seg i en moderne bil med langt dashbord.

Oversiktlig og enkel

I det du slår på enheten møtes du av en meget enkelt og oversiktlig meny. Du kan velge mellom å taste inn adresse eller å vise kartet direkte. Særlig enklere kan det ikke gjøres, og det er lagt fokus på det som faktisk er enhetens hovedfunksjon, selve navigeringen. Nederst i høyre hjørne finner du ytterligere to knapper, en for justering av lydnivå, og en for å gå til innstillingsmenyene.

Vel inne i navigeringsmenyen får du en rekke valg. Øverst til venstre, og mest synlig, finner du adresseinntasting. Du kan velge å starte med å taste inn navnet på byen du skal til, eller gå direkte til postnummeret. Sistnevnte begrenser mengden gater du trenger å velge mellom. Du kan eventuelt velge å taste inn gatenavn. Beregningen går raskt og smertefritt, og av enhetene vi har testet er Garmin blant de raskeste. Når ruten er ferdig beregnet kan du få vist informasjon om avstand, kjøretid og drivstoffkostnader.

Alternativene for rutevalg settes opp i innstillingsmenyen. Her kan du velge mellom raskeste eller korteste rute, eller ruten som byr på best mulig drivstofføkonomi. Du kan også velge å kjøre i terreng, noe som bare trekker opp distansen i luftlinje.

Vel på vei får du oversiktlige meldinger på skjermen, samt via lett forståelige meldinger lest opp gjennom høyttaleren. Nede i venstre hjørne vises informasjon om navigeringen. Du kan selv velge hvilken informasjon som skal vises her, blant annet gjenstående tid eller avstand til målet. Vi kunne ønsket oss at det ble vist flere typer informasjon på samme tid, som flere av konkurrentene gjør, fremfor å måtte velge kun en type. Vi hadde gjerne sett at det var mulig å vise både hvor lang tid og avstand det var til målet. Nede i høyre hjørne vises til enhver tid hastigheten du kjører i. Hvis det ligger inne informasjon om fartsgrensen på stedet, vises denne som et hastighetsskilt i øvre venstre hjørne på skjermen.

Garmin har lagt til en såkalt ecoRoute-funksjon i Nüvi 1390. Dette er en funksjon som belønner deg med poeng alt etter som hvor fornuftig du kjører. I oppsettet for ecoRoute kan du legge inn drivstoffpris og hvor mye drivstoff du bruker i snitt. Ut ifra disse beregner den hvor mye drivstoff du har brukt, og omtrentlig kostnad på kjøringen din. Du kan også kjøre med en såkalt Drive Challenge aktivert, hvor du blir belønnet med poeng alt etter som hvor fornuftig du kjører. Her er det om å gjøre å holde seg til fartsgrensene, samt å unngå rask akselerasjon og uvettig kjøring.

Rask i bruk

I bruk er Nüvi 1390 rask og presis. Omregning ved avvik fra ruten gjøres også raskt, faktisk raskere enn TomTom XL IQ Routes. Den er omtrent på høyde med Navigon 7310, om enn ikke fullt like rask. Det er imidlertid snakk om meget små forskjeller i forhold til Navigon.

Garmin Nüvi 390 byr på ytterst få ekstrafunksjoner. Du har en bildefremviser, kalkulator, verdensur og enhetsomregner. Den kanskje viktigste ekstrafunksjonen er imidlertid fotgjengermodus, basert på cityXplorer. Dette er en funksjon som kan vise seg nyttig når du er på storbyferie og velger å sette fra deg bilen. Taster du inn en adresse, eller velger en poi, vil du geleides den smarteste veien til målet. Det er gjerne en helt annen rute enn du ville valgt med bil, og cityXplorer kan, om det er nødvendig og mest tidsbesparende, henvise deg til både trikk, t-bane og annen offentlig transport.

Du har også støtte for blåtann, som blant annet lar deg bruke den som håndfri med mobiltelefonen. Høyttaleren er meget kraftig, slik at det i alle fall ikke er noe problem å høre den du snakker med. Personen i andre enden vil nok oppleve stemmen din som noe metallisk, som er et relativt vanlig problem med håndfrifunksjonen i PND-er som dette. Når mobilen er paret med PND-en får du en ekstra knapp nederst på skjermen i hovedmenyen. Herfra kan du ringe, enten til forhåndslagrede poi-er, via et talltastatur på skjermen, eller med stemmeaktivering som du eventuelt har lagret på telefonen tidligere.

Konklusjon

Igjen leverer Garmin en solid liten enhet. Skjermen er på 4,3 tommer og designen er ren og relativt pen. Holderen sitter godt på plass, uansett veiforhold, men den kunne vært litt lenger.

Enheten er meget enkelt i bruk, med oversiktlige menyer. Beregning av ruter går relativt raskt, og på omregning er den blant de raskere vi har testet. Vi kunne ønsket oss litt mer informasjon på kartene, og i informasjonsboksene på skjermen. Du kan selv velge hva som skal vises, men vi skulle ønske det var mulig å vise mer enn en type informasjon om gangen.