Pda-markedet faller videre

Pda-markedet faller videre

Salget av pda-er fortsatte fallet i første kvartal 2004. Sterkere enn ventet sesongsvingning forsterket den nedadgående trenden.
Samlet sett solgte pda-leverandørene 2,2 millioner enheter i første kvartal. Det er en nedgang på 11,7 prosent i forhold til første kvartal 2003, ifølge analytiker David Linsalata i IDC.

Han mener at mange som har gått med planer om pda-kjøp, foretok disse i forbindelse med juleshoppingen i stedet for å vente til første kvartal.

IDCs definisjon av pda-markedet er alle håndholdte enheter, unntatt de som har talemuligheter.

Salget av inngangsmodellene som PalmOne sin Zire og Hewlett Packards iPaq h1940, har økt ettersom disse selskapene har fokusert på den mindre komplekse delen av markedet. men fortjenestemarginen på disse enhetene er mindre enn for de mer profesjonelle enhetene som møter heftig konkurranse fra sofistikerte mobiltelefoner og smart-telefoner.

Analytikerne har advart pda-leverandørene i flere kvartaler om at konsumentene og forretningskundene har mistet sansen for pda-er som kun har funksjonalitet som kalender- og kontaktinformasjon. Kundene har mer sansen for de enhetene som tilbyr mer funksjonalitet og talemuligheter, ifølge Linsalata.

PalmOne er fremdeles markedsleder med 36,1 prosent av totalmarkedet. Det er forventet at selskapet vil lansere to nye Zire-modeller for konsumentmarkedet i inneværende kvartal. PalmOne har også uttalt at de planlegger å reorganisere selskapet rundt den smart-telefon-ekspertisen de fikk med på kjøpet av Handspring.

- Det vil alltid være et pda-marked, men fremover vil konvergensproduktene generelt sett ha et større marked, sier Linsalata.

HP leverte de beste resultatene blant de store leverandørene. Salget vokste med 24,8 prosent i kvartalet. Sony holdt tredjeplassen målt i markedsandel, men måtte melde om en alarmerende svikt i salget på 49,6 prosent i forhold til i fjor.

Dell vokste med 2,2 prosent i kvartalet og befestet sin fjerdeplass i pda-markedet.