Pda-salget fortsetter å falle

Det totale salget av pda-er falt med 21 prosent i andre kvartal sammenlignet med i fjor. Totalt ble det solgt 1,7 millioner enheter verden over.
Andre kvartal 2005 er det sjette strake kvartalet på rad hvor salget av pda-er faller, ifølge analysebyrået IDC.

Analytikere har spådd nedturen for tradisjonelle pda-er i årevis. Moderne mobiltelefoner kan ofte gjøre det samme som en pda, og det til en brøkdel av prisen.

Trøkket i markedet for håndholdte datamaskiner har flyttet seg fra tradisjonelle pda-er til smart-telefoner eller mer dataorienterte produkter som PalmOnes Treo 650, Nokias 6670 eller Research in Motions BlackBerry e-post produkter, som ikke er med i IDCs tallmateriale for pda-markedet.

Nye hybridprodukter

PalmOne troner fortsatt på toppen av pda-pallen, men salget falt med 31 prosent sammenlignet med året før. HP er nummer to i det tradisjonelle pda-markedet, og måtte tåle en salgsnedgang på 39 prosent.

Men begge disse leverandørene utvikler hybride telefon/pda-produkter som ventelig skal utgjøre ryggraden i deres produktporteføljer i årene fremover, ifølge IDGs egen nyhetstjeneste.

Palm hadde 36,5 prosent av pda-markedet i andre kvartal, mens HP hadde 18,4 prosent.

Fremdeles muligheter

Acer fosset inn på tredjeplass med en salgsøkning på 600 prosent i forhold til i fjor. Acer har nå 11,4 prosent av det tradisjonelle pda-markedet.

Ifølge IDC skyldes fremgangen til Acer selskapets produkt n35 PDA som kommer med en integrert GPS-mottaker. IDC mener dette viser at innovative pda-produkter fremdeles kan trekke til seg nye brukere.

På fjerdeplass blant pda-produsentene finner vi Dell som økte salget med 17 prosent sammenlignet med andre kvartal 2004. IDC mener Dells sterke posisjon på pc-markedet gjør at selskapet kan bundle pda-er og pc-er, og at det er årsaken til veksten.