PDF-lagring i neste Office

I neste versjon av Microsoft Office blir det mulig å lagre dokumenter i PDF-format.

Under en årlig konferanse for 3.000 ledende Microsoft-utviklere kunngjorde selskapet at det blir mulig å lagre dokumenter i PDF format i Office 12, som lanseres i andre halvdel av 2006

- Vi har mottatt mange henvendelser fra kunder som ønsker nettopp denne muligheten i Office. Det er tydelig at mange personer, bedrifter og offentlige institusjoner har behov for elektronisk lagring og deling av statisk informasjon. Nå blir det enkelt å lagre i PDF-formatet direkte fra Word, Power Point og andre programmer i Office-familien, sier Gustav Line, direktør for Office i Microsoft Norge.

Kan låse kontrakter

Når et dokument lagres som et PDF-dokument (Portable Document Format), "låses" innholdet slik at det ikke kan endres av mottaker. Dette kan være en fordel når dokumentet skal sendes til for eksempel trykkeriet eller hvis man skal oversende en kontrakt.

Samtidig som dokumentet "låses," vil Microsofts Sharepoint-teknologi legge til rette for at dokumentet fortsatt kan indekseres for søk. Det vil også være mulig å aktivere hyperlinker i PDF-dokumenter som er generert i Office 12. PDF-dokumenter fra Office 12 kommer også til å støtte skjermlesing av dokumentet.

Med støtte for PDF, HTML og Open XML byr neste generasjon Office ifølge Microsoft på flere muligheter til å anvende fil- og dokumentformater som gjør dokumenter tilgjengelige på andre programvareplattformer.