Pepsi vinner domenesak

Pepsi vinner domenesak

Pepsicareer.com og pepsicollection.com må leveres til bruskonsernet.
Den internasjonale organisasjonen for intellektuell eiendom (WIPO) har bestemt at det amerikanske mat- og bruskonsernet Pepsico får ti domenenavn. De ti webadressene var registrert av en mann på Bahamas.

Webadressene dykket opp i blant annet søkemotorene, men klikker man på lenkene, blir brukeren ledet til websider med casino, film og musikk. Bahamas-mannen fikk betalt for hver nettbruker som ble ført til disse sider gjennom de falske webadressene.

Mannen eier rundt 25.000 domenenavn som er knyttet til kjente selskap. I samlingen ligger blant annen disneycredit.com og citibankdirect.com.

Pepsi-konsernet startet saken i januar. Merkenavnet Pepsi ble brukt for første gang i 1898 i den amerikanske staten North Carolina og har en antatt markedsverdi på 11 milliarder dollar. Pepsi bruker 200 millioner dollar per år for å markedsføre seg. Det er tredje gang WIPO godkjenner en klage fra Pepsi om domenenavn.

Sveits-baserte WIPO startet sin domene-utvalg i 1999. Siden har organisasjonen behandlet 6.000 saker om 10.000 domenenavn. I 2003 fikk WIPO innmeldt 1100 saker.