KRITISK: Forbrukerrådets direktør, Randi Flesland, advarte tidligere i år mot enkelte smartklokketyper beregnet for barn. Foto: Halvor Solhjem Njerve / Forbrukerrådet

Elendig sikkerhet i GPS-klokker for barn

Forbrukerrådet har testet flere GPS-klokker for barn, og har funnet store sikkerhetsproblemer. Fremmede kan ta over klokkene, og spore og avlytte barnet.

Publisert Sist oppdatert

Forbrukerrådet har i samarbeid med sikkerhetsselskapet Mnemonic testet flere GPS-klokker for barn, og resultatene er alarmerende. Det er avdekket alvorlige sikkerhetshull, upålitelige trygghetsfunksjoner og manglende forbrukervern. Selskapene har også markedsført klokkene etter at selskapene ble varslet om funnene.

– Det er svært alvorlig at produkter som skal gjøre barn tryggere, i praksis kan sette dem i mer fare. Importører og butikker skal vite hva de tar inn og tilbyr. Disse klokkene hører ikke hjemme i butikkhyllene, og enda mindre på en barnearm, sier forbrukerdirektør Randi Flesland, i en artikkel på Forbrukerrådets nyhetsside.

Flere områder med svikt

Det er avdekket fire områder der klokkene svikter grovt:

1 - Alvorlige sikkerhetsbrister

Fremmede kan med enkle grep ta kontroll over klokkene for å spore, avlytte og kommunisere med barnet. Det er også mulig for uvedkommende å spore hvor barnet beveger seg eller gi inntrykk av at barnet er et annet sted. Data sendes og oppbevares også ukryptert.

2 - Falsk trygghetSOS-funksjonen i Gator 2, og listen over godkjente telefonnummer i Viksfjord, er særlig dårlig implementert.

3 - Ulovlige og manglende vilkårEnkelte av appene som er knyttet til klokkene mangler brukervilkår. Det er heller ikke mulig å slette egne data eller brukerkonto. Dette er opplagte brudd på både markedsførings- og personopplysningsloven.

4 - Urimelig bindingPepcall lar ikke brukere av Xplora-klokken bytte til annet telefonselskap etter 12 måneder. Det er ellers svært vanskelig å skifte SIM-kort i Gator 2, noe som gjør terskelen for å bytte operatør høy.

Forbrukerrådet melder at de har klagd inn selskapene bak disse produktene til Datatilsynet og Forbrukerombudet for brudd på personopplysningsloven og markedsføringsloven. Forbrukerrådet har også varslet sine søsterorganisasjoner i Europa og USA om dette, som vil følge opp funnene overfor sine myndigheter på nasjonalt og EU-nivå, melder Forbrukerrådet.