Dramatisk nettsky for it-bransjen

Dramatisk nettsky for it-bransjen

KRONIKK: Noen kommer til å blø, andre vil le hele veien til banken.

"Nettsky meg her og nettsky meg der", sier folk. "Fortell meg hvor mye vi kan spare, du som er Gartner-konsulent!" Og da blir jeg litt flakkende i blikket.

Jeg prøver å argumentere langs to linjer: Hva er det vi skal sammenligne med når vi snakker om besparinger og hvilke forutsetninger skal vi legge til grunn. Men det preller av. Så her kommer en utgreiing som gir en pekepinn - en liten pekepinn. Vi er ennå tidlig i løpet.

PUPM

Vi tar utgangspunkt i hva det koster i måneden å bruke en pc i en storbedrift når bedriften selv står for driften. Populært kalles denne måleenheten PUPM, per user per month. Her er alle kostnader inkludert, også for programvare og lønnskostnader for de som steller med it. Gartner-undersøkelser gjennom en del år har vist at tallet typisk ligger mellom 1.000 og 2.000 dollar. Det gjelder for de fleste bransjer, fra bank til offentlig sektor. Tusen dollar i måneden er et forsiktig anslag. Sammenlignet med brutto lønnskostnader som sikkert ikke ligger langt unna 10.000 dollar, er 1.000 dollar ikke så mye. I enkelte tilfeller vil tallet ligge godt over 2.000 dollar. Vi kan kalle slike løsninger "høykost it".

Outsourcing reduserer kostnadene med om lag 20 prosent. Det er i hvert fall hva leverandørene pleier å love. Det er opp til kunden å sørge for at lovnadene blir realitet. Det er en evig kamp fordi leverandøren selvfølgelig ønsker å beholde mer penger og brukerne hos kunden bidrar ofte til det. All skreddersøm koster, alle endringer koster. Brukerkravene driver kostnadene opp, de lovede reduksjoner kan fordufte.

Offshoring

Offshoring er outsourcing til lavkostland. Den typiske reduksjon av kostnadene er 30 prosent regnet fra utgangspunktet. Mange vil kanskje si at det er forsiktig anslått, men jeg tror at det ligger nødvendige kvalitetskostnader skjult i råbarket offshoring. Det er fortsatt "høykost it", kundene vil ha de samme tjenester levert som før, men billigere.

Mot dette kan vi stille opp eksempler på "lavkost it", definert som mer enn 50 prosent billigere enn utgangspunktet. En passe liten, virtuell server som driftes av en leverandør koster kanskje 400 dollar PUPM. Å bruke Salesforce CRM-tjenester over internett koster 50 dollar. Epost-tjenester på nettet koster noen få dollar i måneden per bruker. Jeg mener selvfølgelig ikke at kunden får det samme sett av tjenester for 2.000 dollar og 50 dollar PUPM. Jeg vil bare ramme inn problemstillingen for å få frem et poeng.

Poenget er at i nær fremtid vil vi på mange områder kunne velge mellom høykost og lavkost it, avhengig av hvor kravstore vi er. Akkurat som med biler: Jeg kjører en liten Toyota Yaris, du en diger SUV. Begge kommer frem, begge er fornøyd. Det er kravene som er ulike.

Flyindustrien

En annen analogi er flyindustrien som ble revolusjonert da lavprisselskapene dukket opp. Fra en situasjon der det å fly var dyrt og fint, er fly ofte blitt billigalternativet. Høykostfly ble til lavkostfly.

Gartner tror at industrialiseringen av it vil redusere PUPM-kostnadene på mange områder med 60-80 prosent i løpet av mindre enn fem år. Istedenfor 1.000 dollar PUPM vil kundene betale 2-300. Det forutsetter at de er fornøyd med å dele ressurser med andre kunder og benytte standardiserte it-tjenester. Slagordet er "en-til-mange", ikke "en-til-en". At det vil skape bølger i it-industrien kan du være sikker på, men det er de store aktørene som leder an: IBM, HP, Dell, Google og selvfølgelig Microsoft. Det er ikke sikkert at de liker det som skjer, men de vil ikke stå igjen på perrongen når toget går.

Vi går spennende tider i møte. Outsourcernes slagord "dine it-kostnader minus 20 prosent" har i løpet av 25 år skapt en global bransje med 280 milliarder dollar i årsomsetning. Offshorernes verdiforslag "outsourcing til lavkostland" har på ti år skapt en bransje med 70 milliarder dollar omsatt i året, mest i India.

Nå kommer den tredje bølgen, industrialisering av it. Gartner anslår at Public Cloud-bransjen alene vil omsette for 150 milliarder dollar i 2014. Industrialiserte tjenester vil kanskje ta 30 prosent av it-tjenestemarkedet i 2015. Det er dramatikk i dette her. Noen kommer til å blø, andre vil le hele veien til banken. Mange av de sistnevnte vil være kunder.

Les om: