Illustrasjon: iStock

INN I FREMTIDEN: Det gjelder å kunne se hva som skal skje før det faktisk skjer, skriver Peter Hidas. Illustrasjon: iStock

Den som sover, hopper vi over

PETERS PLASS: Man må være i overkant sløv hvis man ikke har fått med seg at digitale teknologier kommer til å snu de fleste bransjer opp-ned. Ingen tvil om det. Mediabransjen er et skoleeksempel. Vi snakker om revolusjon og disrupsjon. Ett sentralt spørsmål gjenstår, og svaret er avgjørende: NÅR vil det skje?

Mange setter likhetstegn mellom digitalisering og it. Datamaskiner er datamaskiner, liksom. Gartner forbeholder begrepet digitalisering til situasjoner der forretningsmodeller blir radikalt endret gjennom bruk av teknologi. Den fysiske og den digitale verden flyter i hverandre. Digitalisering går helt inn til kjernen av virksomheten.

Når vil det skje? Svaret er selvfølgelig ikke om x år, med to streker under. Det vil variere fra bransje til bransje og avhenge av mange ting som er hyllet i fremtidens tåke. Men vi kan ikke slå oss til ro med en så lav presisjonsgrad. Ellers vil vi plutselig oppdage at toget har gått. Hva skal vi gjøre?

Først: hvem er denne VI? Det kan være en bedrift eller en hel bransje. Sånn som spillet har foregått i det siste tiåret, er det hovedsakelig bransjer vi snakker om der én aktør plutselig stikker av gårde med teknologiens hjelp og revolusjonerer spillereglene. De tradisjonelle bransjegrensene blir endret. Suksessoppskriften er et selskap som skaper en plattform som mange andre ønsker å bygge sine løsninger på. De opplagte eksemplene er Google, Facebook og Amazon. Å måtte bygge på en konkurrents plattform begrenser handlingsrommet for alle andre enn plattformeieren.

Gartner foreslår å søke svaret langs tre akser – ikke som vanlig langs én. Aksene har mye til felles selv om de er uavhengig av hverandre. De samvarierer ikke. Langs hver akse må vi prøve å finne frem til «the tipping point». Det er et sosiologibegrep som forfatteren Malcolm Gladwell har skrevet en hel bok om. Det beste ordet på norsk er kanskje vippepunktet; det er et punkt i tiden når en kritisk masse har samlet seg. Legger vi på litt til, så vipper det. Ting begynner plutselig å rulle og farten vil bare øke. Det gjelder å forstå i tide hva som holder på å skje fordi det blir for sent å hoppe på i fart.

Ledelsen lå og sov søtt da det plutselig vippet.

For noen få uker siden kom nyheten om at Blackberry skal slutte å lage telefoner. Fra å være et dominerende og elegant produkt i trendfølsomme direktørers dresslomme, er Blackberry blitt historie i løpet av noen år. Ledelsen lå og sov søtt da det plutselig vippet. Du vet hva jeg snakker om – iPhone-effekten.

Det finnes altså tre akser, og de må studeres hver for seg. Den første er opplagt den teknologiske utviklingen. Her er det snakk om priser, funksjonalitet, tilgjengelighet, brukserfaringer m.m.. Vi vet at teknologi ofte gjør ting mulig i det lille formatet, men ikke når volumene blir store. Vi leser om nye teknologier som er nesten her, men så kommer det forsinkelser og kuvendinger. Gartners mange hype cycler er ment å gi analysestøtte til de individuelle vurderingene. Det er lett å være optimistisk, men digitalisering er blodig alvor, det dreier seg om det vi lever av. Alle kan kjøpe seg en 3D-skriver for et par tusen kroner, men ingenting i mitt (eller ditt) hjem og i mitt (eller ditt) kontor er laget ved hjelp av dem. Ikke ennå. Det gjelder å time riktig. Ikke for tidlig, ikke for sent.

Teknologiaksen er lettest å bedømme, men vanskeligst å påvirke. Det er mange ting som skal klaffe for å få til varig teknologisk endring. Enkeltbedrifter og enkeltnasjoner har ikke muskler til å påvirke hva Microsoft, Intel eller Oracle gjør.

Akse to er kulturell aksept i bedriften og bransjen. Kultur spiser strategi til frokost. Vi kan ha fremragende teknologiske strategier, men vi risikerer at kulturen, hos de ansatte eller kundene, støter dem bort. Nye ideer kan stimulere eller utfordre kulturen. Vippepunktet er vanskelig å bedømme. Endringene er langsomme, men ikke så langsomme som før, og de lar seg styre i ønsket retning. Situasjonens alvor kan endre holdninger.

Den tredje aksen er reguleringer og lover som er av fundamental betydning. De danner den ytre rammen. Lover er forskjellige i ulike land. Enkelte forretningsmodeller er uproblematiske i USA, men ikke tillatt i Norge. Eller omvendt. Politiske prosesser går mye saktere enn den teknologiske utviklingen. Vanligvis hindrer reguleringene rask fremmarsj, og det skaper både dilemmaer og beskyttelse.

Vi må ta hensyn til reguleringene, men vi må innovere på tross av dem. Hvis vi nøler med å starte til alle forhold ligger til rette, er vi for sent ute. Vi lever i en globalisert verden, innovasjonskampen står ikke bare innenfor landets grenser, men også mot konkurrenter i andre nasjoner. Indernes braksuksess innen norsk it maner til ettertanke. Norge har i de siste år tapt terreng på Global Innovation Index, og det er urovekkende. India og Kina rykker stadig nærmere.

Peter Hidas er konsulent i Gartner og fast kommentator i Computerworld.