Philips får kjeft for tvangs-tv

I USA har det oppstått en alvorlig revolte mot elektronikkonsernet Philips, etter at det ble kjent at selskapet har patentert teknologi for å tvinge seerne å se reklame på digital-tv.

Den nye patentsøknaden bruker Multimedia Home Platform (MHP) - en teknologi for interaktiv tv som er tatt i bruk i mange land. Det Philips foreslår er å flaggmerke reklamepauser for å hindre at seeren kan bytte kanal før reklamepausen er over. Flaggmerkingen vil også kunne gjenkjennes av dvd-opptakere, som dermed kan deaktivere spoleknappen mens reklamen avspilles.

 

Det var bladet New Scientist som satt søkelyset på patentsøknaden. Saken ble tatt opp av mange andre medier, som ble fulgt av en proteststorm mot Philips, skriver den nederlandske avisen De Telegraaf.

 

Flere forbrukerorganisasjoner i USA har stor pågang med klager fra forbrukere, både på telefon og på epost. Til og med Philips' hovedkontor i nederlandske Eindhoven fikk mange direkte henvendelser, ifølge selskapets talskvinne Caroline Kamerbeek.

 

Bare patent på teknologi

 

Som svar på klagene har Philips gått ut med flere meldinger for å forklare hva de vil gjøre med patentet. Ifølge selskapet er det ikke mening å komme med tv-er som er sperret i reklametiden.

 

- Dette er veldig ubekvemt. Vi har bare levert en patentsøknad på en teknologi, som også mange andre jobber med. Det er ikke sikkert vi får det, og vi kan etter en eventuell godkjennelse også bruke det til å stoppe andre selskaper fra å bruke dette, sier Kamerbeek.

 

Det passer Philips dårlig med negativ publisitet i USA. Konsernet har brukt mye penger i det siste å bygge opp et merkenavn, noe som ifølge Business Week også har gitt gode resultater og et økt salg av forbrukerelektronikk. Men patentsøknaden kan nå slå mot selskapet.

 

- Vi er offer for en mediahype, sier Kamerbeek.

Les også Vil tvinge deg til å se reklame på digital-tv