Plenty for nothing

Plenty for nothing

Jeg har telefonregninger som fortoner seg som månedlige mareritt. Netcom strør salt i såret.
Jeg har aldri forstått meg på telefoner, og ihvertfall ikke dens økonomiske konsekvenser. Dessuten har jeg vokst opp i et hjem med foreldre som nesten ikke turte røre telefon sin. Jeg måtte bare bli motsatt.

Det er utrolig vanskelig å få satt bremsene på. Jeg gjør hardnakkede forsøk på omdirigere noe taletrafikk til tekstbeskjeder, men det medfører så mange meldinger for å oppklare misforståelser og feilstavede ord, at den vinningen ihvertfall går opp i spinningen.

Derfor var det med stor iver jeg kastet meg over "plenty"-tilbudet fra Netcom. En kompis på jobben jeg hadde klagd min nød til, kunne fortelle at Netcom nå hadde kommet med løsningen på mitt problem. Et abonnement som var rettet inn mot oss med store regninger. Jeg var i himmelen i akkurat ti sekunder, så var den moroa over.

Reklamen lyder: "Plenty - glem ringeprisen. Bestill abonnementet som gir deg så mye ringetid at du slipper å tenke på ringeprisen."

Det er vel en hake med dette også tenkte jeg, og før jeg egentlig hadde rukket å glede meg, åpenbarte unntakene og betingelsene fra Netcom seg. Makan til surr. For 750 kroner får jeg tusen ringeminutter. Rett nok er det ingen abonnementsavgift, men dette er faktisk en pris pr. minutt på 0,75. Og så kommer unntakene som ikke inngår i plenty-abonnementet.

Bare hør:Gjelder ikke til spesialnummer. For ringetid utover 500/1.000 minutter blir du belastet med oppstartsavgift kr 0,59 og ringepris kr 0,89. Bruk av andre tjenester som sms, mms, Personsvar, gprs inngår ikke. Å ringe til og fra utlandet inngår ikke.

Og alt ekstra får du regningen på i etterkant. Først skal man betale 750 kroner for en pakke, og etterpå kommer regningen for alt det andre vi bruker telefonen til. Er jeg ikke forvirret fra før, vil ihvertfall dette medføre det totale kaos. Det blir ikke noe plenty-abonnement på meg. Betingelsene tilsier at regningen med et plentyabonnement mest sannsynlig blir minst like høy som dagens, og vil ihvertfall føre til total mangel på utgiftsoversikt.

Og dette kommer fra et selskap som liksom skal gjøre alt enklere for sine kunder. Hvorfor bytter jeg ikke leverandør? Fordi de andre er like dyre, og har akkurat like mange baktanker med sine supre "tilbud". Av-knappen er nok dessverre det eneste som vil hjelpe meg ut av mitt økonomiske telefonmareritt.