KORT MEN IKKE KONTANT: Tools-kjeden dropper kontantbetaling i sine butikker. Problemfritt, forklarer jussprofessor. (Illustrasjonsfoto:  ING Nederland/Wikimedia Commons (CC BY-SA 2.0))

KORT MEN IKKE KONTANT: Tools-kjeden dropper kontantbetaling i sine butikker. Problemfritt, forklarer jussprofessor. (Illustrasjonsfoto:  ING Nederland/Wikimedia Commons (CC BY-SA 2.0))

Massiv økning i kontaktløs betaling

Mastercard bikket èn milliard transaksjoner i Europa i 2015. Trenden er lovende, sier selskapet.

Kampen mot kontantbetaling fortsetter. Nå melder Mastercard og Maestro om at kontaktløs betaling med deres produkter har økt med 150 prosent i løpet av 2015, til over en milliard transaksjoner. Totalt skal kontaktløse betalinger i Europa ha økt med 183 prosent mellom 2014 og 2015.

- Europeere har virkelig omfavnet dette, og benytter berøringsteknologi på sine Mastercard-kjøp mer enn noen gang, som videre bidrar til inntekter for kjøpmenn og utstedere, sier leder for Mastercard Europe, Javier Perez, i en kommentar til rapporten.

Ifølge rapporten fra Mastercard er det nå over ti Europeiske land nå over fem millioner kontaktløse kort eller enheter som smartmobiler med kontaktløs betalingsfunksjon i bruk. I verden skal kontaktløs betaling nå være tilgjengelig i 74 land.

Enkelt å bruke mer

I Europa vokste antall utsalgssteder som tilbyr kontaktløs betaling med 72 prosent i fjerde kvartal 2015 mot tilsvarende periode i 2014. Mastercard anslår at det til sammen finnes over fire millioner steder i hele verden der kunden kan sveipe kort eller mobil for å betale.

Beløpsgrensen for kontaktløs betaling uten å være nødt til å bekrefte transaksjonen med PIN-kode er som kjent 200 kroner i Norge, og typisk sett rundt 25 Euro ellers i verden. Ifølge Mastercard, som siterer en undersøkelse fra analyseselskapet Ipsos, er 48 prosent av alle transaksjoner i butikk under denne grensen. I enkelte land, som Nederland og Storbritannia, er tallet høyere med henholdsvis 55 og 59 prosent for de nevnte land.

- Med så mange transaksjoner som faller innenfor kontaktløs betaling uten PIN-kode, og forbrukere som viser seg villig til å ta i bruk teknologien, kan kjøpmenn nå virkelig dra nytte av fordelene, mener Chris Kangas, Mastercards leder for kontaktløs betaling i Europa.

Selskapet mener også at tallene viser at rask og enkel betaling med kontaktløs tjeneste har fått pengene til å sitte løsere hos forbrukere. Det er nemlig i tillegg til økning i kontaktløs betaling også en økning i transaksjoner totalt sett.

- Økningen i bruk og aksept av kontaktløse betalinger er definitivt lovende, kommenterer Kangas.

POS