Brother med egen fargelasermotor

Skriverleverandøren Brother har nå utviklet sin egen fargelasermotor og satser aggressivt i markedet for fargeutskrifter.

Publisert Sist oppdatert

Brothers viktigste våpen er en egenutviklet fargelasermotor, som skal erstatte OEM-løsningene Brother benytter i sine nåværende fargelaserskrivere.

I senere tid har Brother kapret betydelige markedsandeler i markedet for flerfunksjons blekkskrivere. Nå står fargelasermarkedet for små og mellomstore bedrifter for tur.

LES OGSÅ TESTEN: Fargelasere til røverpris

Brother har nylig kjørt en forhåndsvisning av den første fargelasermodellen som er basert på selskapets nye teknologi. To modeller ble vist frem, HL-4040CN og HL-4050CDN, begge med farger og nettverk, sistnevnte også med dupleksenhet for automatisk dobbeltsidig utskrift.

"Brother = farger"

Den nye fargelaserserien, HL-4000-serien, vil formelt bli lansert på CeBIT-messen i Hannover i midten av mars, og fargelaserne er ventet å komme i salg til sommeren.

Brother investerer nå flere milliarder kroner i forskning og utvikling som i stor grad vil være rettet mot fargeteknologi både på laser- og blekksiden. Det nye slagordet er «Brother means Colour» - «Brother betyr farger».

Multifunksjon også

Det vil også komme multifunksjonsmaskiner basert på selskapets nye fargelaserteknologi, selv om ingen konkrete produkter er kunngjort ennå. De nye fargelaserne er konstruert slik at det skal være lett å bygge inn multifunksjonalitet i dem. Fargetonerkassettene er montert i en uttrekkbar reol som vil gjøre det lett å bytte kassetter uten at en skanner/kopienhet på toppen av maskinen vil komme i veien.

- De største fordelene med at vi nå har egen fargelaserteknologi, er fleksibiliteten til å designe fargelaserskrivere som er bedre tilpasset markedets ønsker, og å produsere dem i volumer som er bedre tilpasset markedsutviklingen, sier sjefen for Brothers skriver- og løsningsvirksomhet, Toshikazu «Terry» Koike, til PC World Norge.

-Ikke minst gjør dette det lettere for oss å lage mer kompakte fargelasere og multifunksjonsenheter, trolig de minste i sin klasse, tilføyer han.

I sin fargeskriversatsing vil Brother fortsatt holde fokus på små og mellomstore bedrifter, men vil også gjøre fremstøt mot hjemmet, storbedriftene og vertikale markeder.

LES OGSÅ KJØPEGUIDEN: Velg riktig skriver

Brother selger fortsatt mye høyere volum av blekkskrivere enn av laserskrivere, men i forretningsmarkedet tror Koike at dette vil jevne seg ut i løpet av 2-3 år.

Prisen på Brothers nye fargelaserskrivere er ikke fastsatt, men ifølge Christian Storm, sjef for Brother i Norge og Sverige, er det ikke snakk om priser på nivå med de aller rimeligste fargelaserne på markedet, de som nå fås kjøpt for godt under 2000 kroner.

- De aller billigste fargelaserne er normalt dyrere i drift enn de som ligger noe høyere i pris, og vi satser på bedrifter som ser på totalkostnadene, ikke bare innkjøpsprisen, sier Storm.