STÅR SAMLET: Lexmark Norge feirer selskapets fornyelse, "One Lexmark", der konsernet skal fremstå som en helhet, med én organisasjon og én struktur. (Pressefoto)

Et nytt og helhetlig Lexmark

Det har lenge vært stille fra print- og bildeselskapet. Med ny logo og varemerke vil selskapet vise at de har mer å tilby utover skrivere og maskinvare.​​

Lexmark var ansett som en sentral leverandør av skriverprodukter for noen år tilbake, men har lenge hatt en forholdsvis anonym tilværelse. I 2012 la selskapet ned produksjon av blekkskrivere, og trakk seg ut av forbrukermarkedet.

Nå fornyer Lexmark logo og varemerke, som ifølge selskapet skal reflektere både deres utvikling og visjon for fremtiden. Lexmark skal heretter fremstå som et helhetlig selskap.

Administrasjon og innhold

At Lexmark la ned blekksatsingen like etter blekk var kommet inn i varmen og laser var på vei ut som et seriøst alternativ hos konkurrentene, kom som en overraskelse for bransjen. Lexmark trappet ned på skrivere, og økte investering i programvare. Mye via oppkjøp av andre selskaper - eksempelvis norske Readsoft og Kansas-baserte Perceptive Software.

Det er fortsatt og i hovedsak dokument-relaterte tjenester som innholdsadministrasjon, administrerte utskriftstjenester og automatisering av finansielle prosesser og foretakssøk. 

Med nytt varemerke og visuell profil ønsker selskapet nå å vise at Lexmark er mer enn maskinvare og skrivere, samtidig som underselskapene trekkes nærmere inn som avdelinger snarere enn frittstående selskaper. Den nye logoen skal representere dette - et "bredere tilbud" og "en portal til innsikt og fokus". 

Utvider tilbudet

- Det er en meget spennende tid å være ansatt i Lexmark nå, sier Hans Arvid Rønning, salgssjef for Norden i Lexmark.

Han utdyper at fornyelsen er en konsekvens av satsingen på et helhetlig konsern og en vekst definert av programvare, ikke maskinvare. Nå er det "One Lexmark" som gjelder, med én organisasjon og én struktur. Oppkjøpte selskaper som tidligere har fremstått som egne enheter trekkes inn i organisajsonen.

Samtidig øker selskapet tilstedeværelsen i markedet og satser tyngre mot forhandlere. Det er også mer fokus på salgssiden og selskapet skal øke tydeligheten i eksempelvis det norske markedet.

- Vi har begynt å selge løsninger som ferdigpakker gjennom distributører i Norge. Vi har alle system- og støttefunksjoner i Norden, og ingen duplikater slik vi hadde tidligere, påpeker Rønning.

- Vi skal fremstå som en helhet, avslutter han.